Main menu

 

Wellness v těhotenství

23 Dub 2015

Nechcete se v těhotenství vzdát cvičení, masáží, sauny, plavání a podobně, když jste na ně byla před otěhotněním zvyklá? Poradíme vám, které činnosti a v jaké míře či podobě jsou pro budoucí maminky vhodné a které naopak ne.

Chcete pokračovat v tom, co jste dělala před otěhotněním nebo si jen vyrazit na relaxační wellness pobyt? Jste-li zdravá a vaše těhotenství není rizikové, není důvod, proč si odpírat příjemné činnosti, které vám přináší radost, pohodu a uvolnění. Pozor ale, v jakém stadiu těhotenství se nacházíte, ne všechny wellness radovánky jsou pro těhulky vhodné, a to zejména v prvním trimestru.

Plavání

Pokud žijete aktivním způsobem života a rády byste se i během těhotenství věnovali nějakému sportu, plavání je jedna nejideálnějších sportovních aktivit, které lze v těhotenství doporučit. S přibývající váhou a určitou nemotorností se budete ve vodě cítit lehce a příjemně a vaše klouby nebudou zatěžovány tak jako při sportování na souši.

Plavat můžete sami nebo v různých kurzech pro těhotné pod vedením zkušených instruktorek. S nimi budete během kurzu nejen plavat, ale budete se věnovat i cvičení a pravděpodobně také nacvičovat správné dýchání. Zvládnutí techniky správného dýchání se vám bude hodit při porodu.

Do plaveckého kurzu pro těhotné můžete začít chodit zhruba ve 12.-13.týdnu těhotenství a pokud nemáte žádné potíže, můžete pokračovat až do porodu. Pozor snad jen na poševní infekce, pokud jste k nim náchylná. Při jakýchkoliv pochybnostech se poraďte se svým lékařem.

Pregnant woman exercise sport over white background
Vířivka

Tak jako lze plavání doporučit jako absolutní jedničku mezi těhotenskými aktivitami, tak vířivku naopak za vhodnou považovat nelze. Hlavním důvodem je vysoká teplota vody, která má vliv nejen na těhotnou – stimuluje dělohu, zvyšuje riziko kolapsového stavu, ale i na plod – dle odborných studií může horká voda souviset s vrozenými vadami dětí a to zvláště v období prvních těch měsíců těhotenství.

Sauna

Ze stejných důvodů nelze pro těhotné doporučit ani saunování. Pokud přece jen bez sauny nedokážete být, úplně vynechte alespoň první trimestr těhotenství. V tomto období by mohla mít vysoká teplota v sauně neblahý vliv na plod a způsobit poškození jeho nervové soustavy.

Pokud se rozhodnete pro návštěvu sauny po prvním trimestru, poraďte se s lékařem, zda to váš zdravotní stav dovoluje. Při saunování pak dbejte zejména na doplňování dostatečného množství tekutin. A to nejlépe těch, které obsahují hořčík. Při pocení dochází k jeho ztrátám a nízká hladina hořčíku může způsobit stahy dělohy. Mezi jednotlivými vstupy do sauny hodně odpočívejte a relaxujte, v sauně buďte jen, dokud je vám to příjemné.

Solárium

Solárium v době těhotenství úplně vynechte. Vaše pokožka je citlivější a může se snadněji spálit než v době před otěhotněním. Navíc je pleť většiny nastávajících maminek také mnohem náchylnější k vyšší pigmentaci. I když někdy pigmentové skvrny po porodu vymizí, často se stává, že zůstanou na pokožce navždy. Proč je tedy zbytečně vytvářet v soláriu, které pigmentaci zvýrazňuje?

Masáže

Kvalitní masáž má velmi dobrý vliv na fyzický i psychický stav těhotných. Budoucí maminky často trápí bolesti zad, zatuhlé svaly, zhoršený metabolismus a s tím vším jim dokáže dobrý masér pomoci.

Kdy ale nejsou masáže vhodné? Masáže nejsou vhodné v prvním trimestru těhotenství. Dále masáž rozhodně nepodstupujte, pokud je vaše těhotenství rizikové. Vyberte si kvalitního maséra či masérku s osvědčením.

Masáž těhotných žen je velmi šetrná, vynechávají se při ní určitá místa a samozřejmě se masíruje v polohách vhodných pro těhotnou, aby nedocházelo k tlakům na rostoucí bříško. Například při masáži zad žena sedí na speciální masérské židli, hlavu a ruce může mít opřené o nějakou oporu či polštáře. Jiné masáže lze dělat v poloze na boku, případně též v lehu na zádech. Hlavní je, aby bříško zůstalo volné a nastávajíc maminka se cítila příjemně.

Některé páry využívají masáž spojenou například s aromaterapií i při porodu. Může rodičku příjemně uvolnit a uklidnit při napětí a stresu, který při porodu přichází.

Cvičení

Většina žen aktivně sportuje již před otěhotněním a pokud nepřicházejí s těhotenstvím komplikace, není žádný důvod, proč se sportem přestávat i v době těhotenství.

Sport přináší fyzické i psychické uvolnění, zlepšuje náladu, udržuje těhotnou v dobré kondici. To vše jsou velmi důležité faktory ovlivňující správný průběh těhotenství a zvládnutí samotného porodu, jež je samotný poměrně velkou nejen fyzickou zátěží.

Jaké sporty jsou vhodné?

Těhotné ženy mohou navštěvovat speciální cvičení pro těhotné, které vedou zkušené trenérky a cvičitelky. Součástí cvičení bývá obvykle nejen aerobní rozcvička a následné posilování, ale i nácvik různých druhů dýchání, které se vám budou hodit při porodu.

Nechcete-li navštěvovat těhotenské kurzy, můžete sportovat tak, jak jste byla zvyklá dříve (ovšem rozhodně ne na vrcholové úrovni). Vhodné je plavání (viz.výše), jóga, pilates, chůze. Opatrné buďte se sporty, při kterých by mohlo dojít ke zranění či úrazu, vyhněte se sportům, při kterých dochází k otřesům a skokům.

Jakékoliv sportovní aktivity konzultujte se svým lékařem, ten vám poradí, co je pro vás vhodné s ohledem na váš fyzický stav.

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia