Main menu

 

Těhotenství a kyselina listová

30 Dub 2015

Kyselinu listovou by měly ženy doplňovat již v době před otěhotněním. Je to jedna z živin, která omezuje riziko vzniku vývojových vad mozku a míchy, rozštěpů patra a rtů.

Kyselina listová patří mezi vitamíny skupiny B. Má významnou funkci při metabolismu aminokyselin a nukleových kyselin, které nesou dědičnou informaci. V počátečním stadiu těhotenství je její příjem velmi důležitý. Dochází k intenzivní tvorbě nukleových kyselin, bílkovin a růstu zárodečných tkání.

Kdy užívat kyseliny listovou?

Užívejte kyselinu listovou v období před otěhotněním, pokud jej plánujete, a prvních 12 týdnů těhotenství.

Po porodu v době kojení je kyselina listová neméně důležitá. Přes mateřské mléko prospívá růstu dítěte a podporuje krvetvorbu.

mateřské mléko
Jaké jsou významné zdroje kyseliny listové?

Běžně konzumujeme kyselinu listovou ve stravě, ale její zvýšenou potřebu můžeme doplňovat v tomto období i v tabletách.

Jak již její název napovídá, nejvíce se vyskytuje v listové zelenině. Takže jejím bohatým zdrojem jsou například špenát, saláty, brokolice, růžičková kapusta, chřest. Dále ji naleznete v celozrnném pečivu, v luštěninách, ovesných vločkách, játrech, vaječných žloutcích a kvasnicích.

Doporučená denní dávka kyseliny listové u běžného člověka je 0,2mg (200 μg). U těhotných je ale její potřeba vyšší – 0,4mg (400 μg). Tam, kde je předpoklad nedostatečného příjmu stravou, je vhodné kyselinu listovou doplňovat pomocí tablet.

Obsah kyseliny listové ve 100g potraviny v μg)

Listová zelenina

  • hlávkový salát (37)
  • špenát (78)

Košťálová zelenina

  • brokolice (33)
  • kadeřávek (90)
  • růžičková kapusta (78)
  • květák (55)

Kořenová zelenina

  • červená řepa (93)
  • ředkvička (24)

Ostatní zelenina

  • chřest (86)

Ovoce

  • jahody (16)
  • maliny, ostružiny (30)
  • pomeranč (24)
  • datle (21)

Ořechy

  • vlašské ořechy (77)
  • lískové ořechy (71)
  • arašídy (53)
  • kešu (60)
  • sezamová semínka (90)
  • slunečnicová jádra (90)

Droždí (1020)

Obiloviny

  • chléb celozrnný (40)
  • chléb konzumní (18)
  • rohlík (27)
  • celozrnný rohlík (40)

Míchaná vejce (50)

Trocha historie

Při studiu anemie identifikoval kyseliny listovou v roce 1931 vědec L.Wills jako nezbytnou živinu pro prevenci anémie během těhotenství. Později, v roce 1941, se podařilo jinému badateli, Mitchellovi, extrahovat kyselinu listovou z listů špenátu. Až v 60. letech 20. století byla vyslovena spojitost jejího nedostatku s výskytem defektů nervové trubice.

Mohlo by Vás také zajímat

One comment on “Těhotenství a kyselina listová

  1. Pingback: Opalování během těhotenství | Blog Mimulo

Napsat komentář

CzechSlovakia