Main menu

 

Stravování při kojení

31 Srp 2015

Kojené miminko od své maminky dostává všechny potřebné živiny v mateřském mléce. Mnohdy je péče o miminko vyčerpávající, že maminka nemá moc času ani se kvalitně najíst. Avšak vyvážená zdravá strava je pro bezproblémové kojení velmi důležitá. Co tedy při kojení jíst, aby měla kojící maminka dostatek energie, aby miminko nebolelo bříško a aby maminka zbytečně nepřibírala na váze?

breakfast-506125_1280

Co jíst?

Žádné extra omezení dodržovat nemusíte, pokud jíte vyváženě, zdravě. Kousek čokolády či výjimečně snězené hranolky nebo vypitá káva miminku neublíží. Pokud však podobné potraviny budete konzumovat pravidelně, spolu s tučnými jídly z fast foodu a dalšími nezdravými jídly, neděláte dobře. Strava kojící maminky má být vyvážená, pestrá a plná energie, živin a vitamínů.

Jezte zdravá jídla, která obsahují dostatek energie a živin. Pro zdravý vývoj mozku, zraku a nervového systému miminka je důležité dodat tělu polynenasycené kyseliny (AA omega-6 a DHA omega-3). Nejvíce polynenasycených mastných kyselin obsahují ryby (makrely, sardinky, tuňák, losos) a hovězí maso.

Polysacharidy – dodávají tělu dlouhodobě energii a mají tvořit velkou část stravy. Jsou v celozrnném chlebu, těstovinách, bramborách, obilninách. Obsahuje důležité prvky (zinek, vápník, železo, vitamíny skupiny B).

Zelenina a ovoce tělu dodají důležité vitamíny, minerály a vlákninu. Jezte raději zeleninu z našeho zeměpisného pásma.

Proteiny – jsou důležité pro růst dítěte. Jsou obsaženy v mase, mléku, luštěninách, rybách, vejcích. Vše jezte v rozumné míře. Preferujte maso libové. Důležitý vápník obsahuje mléko, sýry, tvaroh, jogurty. Především vnitřnosti jsou bohatým zdrojem železa. Z masa se železo vstřebá lépe než z rostlinné stravy. Z mas vybírejte spíš libové. Rozhodně ne uzeniny (pro vysoký obsah solí a tuku).

clay-pot-622750_1280

Čemu se vyhnout?

Nepříliš vhodné jsou tepelně neupravené výrobky, jako majonézové saláty, syrová vejce, nepasterizované mléčné výrobky, zrající a čerstvé sýry, také tepelně neupravené maso (tatarský biftek, sushi).

Pro vysoký obsah konzervačních látek, umělých sladidel a barviv jsou nevhodné různé polotovary.

Pro vysoký obsah kalorií, cukru a tuku se vyhýbejte sladkostem.

Pozor na bylinkové čaje. Mnohé z nich nejsou vhodné pro kojící matky. Také omezte pití černého a zeleného čaje a nápojů s obsahem chininu, kofeinu. Alkohol na čas kojení ze svého jídelníčku vyřaďte úplně. Dostává se rychle do mateřského mléka.

Pitný režim

Na tvorbu mléka dle zkušeností maminek má vliv dostatečně pít. Vhodnější jsou teplé než studené nápoje. Nedoporučují se nápoje sycené (kvůli nadýmání miminka) ani 100% ovocné džusy a slazené limonády (pro zbytečně vysoké množství kalorií).

Vhodnými nápoji je neperlivá voda, příp.lehce mineralizovaná voda bez bublinek. Dále čaje pro kojící matky a ovocné čaje (např.z jahodníku, maliníku, ostružiníku, lípy či šípku). Pokud máte rády ovocné džusy a mošty, raději je řeďte s vodou v poměru 1:1.

teapot-484786_1280

Nadýmavé potraviny

Jsou potraviny, které mohou způsobovat nadýmání kojeného miminka. Mezi ně se řadí čerstvé pečivo a především bílé pečivo, luštěniny, určité druhy zeleniny (kapusta, cibule, květák, kedlubna), kynuté potraviny.

Je možné, že miminko akceptuje celý váš jídelníček, aniž by trpělo na prdíky. Pro jistotu však ze začátku vynechte nadýmavé potraviny (aspoň na první 2-3 týdny). Poté je pomalu a s citem zařazujte do svého jídelníčku. A sledujte reakce miminka. Když bude po určité potravině mít problémy a bude ho bolet bříško, na nějaký čas je ještě ze své stravy vyřaďte.

Alergeny

Jsou potraviny, které mohou u děťátka vyvolat alergii. Nejčastěji se tam řadí citrusy a cizokrajné ořechy. Při konzumaci jahod, ostrého koření (kvůli kožní vyrážce), přemíry mléčných výrobků (kvůli možné intoleranci laktózy) buďte opatrné.

Mohlo by Vás také zajímat

3 comments on “Stravování při kojení

  1. Pingback: Jak vyléčit ucpané mlékovody či zánět prsu? | Blog Mimulo

  2. Pingback: Když miminka trápí bříška | Blog Mimulo

  3. Pingback: Bonding | Blog Mimulo

Napsat komentář

CzechSlovakia