Main menu

 

Šišlání na děti – máme se ho bát?

24 Úno 2017

Milujícím maminkám, které se rády mazlí se svým děťátkem, občas už ze samého pocitu štěstí, leckdy ujede nějaké to šišlavé, zdrobnělé, miloučké slovíčko. Když jsou děti ještě v peřinkách nebo kojenci do jednoho roku máme větší potřebu s nimi tímto způsobem i normálně komunikovat. Je to tak v pořádku? Máme se bát, že pak bude naše dítě špatně artikulovat? Někteří odborníci tvrdí, že dětem šišlání pomáhá k dobrému emocionálnímu rozvoji a druzí zas odporují. Dokonce prý pitvoření může narušit budoucí rozvoj řeči, což se zdá být logické. Ale je tomu skutečně tak? Máme se bát, když chceme svému dítěti zdrobnělinami a jemnými slůvky vyjadřovat své nadšení a city?

Do roka a do dne

Zkušení rodiče i jazykovědci jsou názoru, že do 1. roku dítěte žádným šišláním dítěti jazykový vývoj nenarušíme. Dítě začíná význam slov více chápat právě až po prvních narozeninách. Ale samozřejmě bychom se měly takovému stylu komunikace s miminky, pokud to tu a tam půjde (Což někdy není ani možné, když jsou tak roztomilá, že? 🙂 ), vyhnout. Jednoduše nic se nemá přehánět, slovní mazlení si s miminky můžeme dovolit, ale batolata již napodobují vše, co vidí a slyší.

Jednoduše či složitě?

Ovšem někdy si myslíme, že pomocí šišlání a huhlání či pomocí jednoduchých citoslovcí nám děti lépe porozumí, ale není tomu tak. Nový výzkum ukázal, že pokud rodiče mluví se svými malými dětmi v souvětích a delších větách, rozvíjí tak u nich jazykové schopnosti a rozšiřují jim slovní zásobu. Právě v raném věku se podle nich tvoří rozdíl mezi těmi dětmi, které budou mít v budoucnu širokou slovní zásobu a mezi těmi, které se nebudou umět adekvátně vyjadřovat.

Je tomu tak údajně proto, že spojováním slov a významů se tvoří nová mozková spojení a rozvíjí se cit pro jazyk. Pojmenovávat věci a učit dítě poznávat svět kolem sebe lze i mnohem zajímavěji a inteligentněji, než jen za pomoci holých vět nebo žvatlání. Používáním souvětí a složitějších vět mohou rodiče u svých dětí rozvíjet intelektuální schopnosti díky mluvení.

Mluvit, mluvit a mluvit!

Odborníci zdůrazňují, aby rodiče na své děti mluvili co nejvíce, protože právě tak se zlepšují jejich rozumové schopnosti. Psychologové také varují, že rodiče mají často tendenci nechat složitou komunikaci v zastoupení školky a myslí si, že jejich děti se „rozmluví“ tam. Nicméně nic nemůže nahradit povídání, zpívání a čtení rodičů s dětmi. Mozek malých dětí potřebuje co nejvíc impulsů, aby se mohl adekvátně vyvíjet a rozvinout svůj potenciál.

Vadí – nevadí?

Těžko říci, názory odborníku se skutečně různí. Ale jisté je, že do prvního roku věku dítěte můžete tedy s klidem nechat babičky a tetičky, které stejně nemají na dítě každodenní vliv, blábolit cokoliv a sami se trochu pokuste držet na uzdě. Každá komunikace s dítětem je podstatná a pro dítě přínosná. Avšak zkuste spíše na dítě mluvit co nejzřetelněji, aby dobře pochytilo, co mu říkáte a mohlo si vše postupně dobře osvojit. Odborníci zdůrazňují, že podstatná není jen kvantita ale i kvalita, proto se rozhodně nebojte mluvit se svými dětmi jako s plnohodnotnými bytostmi. Ale sem tam nějaká ta „drobnůstka“ nevadí.

S přáním nádherného dne
www.mimulo.cz
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CzechSlovakia