Main menu

 

Proč je dobré dětem na dobrou noc číst nebo zpívat?

12 Zář 2016

Kdo by neměl rád pohádky, básničky a písničky. Jistě si rádi zavzpomínáte na dobu, kdy vám vaše maminka nebo tatínek četli a zpívali. Zavzpomínáte na dětství, kdy jste leželi v postýlce nebo zalezli mamince po peřinu a tatínek vám četl pohádku, nebo vyprávěl nějaký vymyšlený napínavý příběh. To tehdy vám rodiče zasadili semínka lásky ke knihám, ke čtení a k hudbě.

Číst dětem pohádky, básničky, prohlížet leporela nebo zpívat písničky či ukolébavky je velmi prospěšné. Všichni to víme, avšak ne vždy na to máme čas a chuť, a tak dětem pouštíme televizi, protože máme spoustu práce s úklidem, praním, vařením,… Televize nebo počítat však nemůže zdaleka hodnotu četby a společně stráveného času před spaním nahradit. Proto bychom měli v dětech od útlého dětství pěstovat lásku ke knihám a k hudbě. A kdy jindy než před spaním si na společné čtení či zpívání najít čas!

close-up of adorable baby in glasses lying on an old book and light background

Pozitiva čtení

Čtení napomáhá rozvoji verbálních schopností, sociálních dovedností, empatie, koordinace oko – ruka, proto by mělo být čtení na denním pořádku. Čtení napomáhá posilovat vztah dítěte a rodiče. V předškolním věku je čtení knížek obzvlášť důležité pro rozvoj učení se. Děti, kterým se čte, ve škole lépe prospívají. Mají bohatší slovní zásobu, jsou schopny lépe tvořit věty, dosahují lepších výsledků, protože se jim lépe rozvíjí logické myšlení, abstraktní myšlení. Dítě, kterému se čte, se učí spisovnému jazyku, správné výslovnosti i artikulaci. Také dítě získá dovednosti, jak zacházet s knížkami. Naučí se, že se čte zleva doprava, že má knížka stránky, kapitoly, obsah atd. Ve školním věku se pak bude mnohem lépe orientovat v učebnicích. Při poslechu se rozvíjí paměť, protože se naučí zapamatovat si příběhy a pohádky.

Při čtení se u dítěte rozvíjí komunikační dovednosti. Posloucháním čteného textu se dítě od rodičů učí tvořit věty, rozšiřovat slovní zásobu. Dítě tak bude umět lépe zacházet s jazykem, nebude se bát se projevit, že něco řekne špatně, že něco špatně vysloví…

Také se při čtení rozvíjí soustředění, což je věc, kterou bude ve školních lavicích dítě potřebovat. Dítě, kterému rodiče čtou, dokáže lépe udržet pozornost v klidu. Naučí se, že je po určitou dobu potřeba věnovat pozornost určitému tématu (knížce).

Dítě, které je zvyklé na čtení, si knížky spojuje se zábavou, nikoliv s něčím co musí. Maminka či tatínek jsou lidé, kteří dítěti představí mnoho knih jako zdroje zábavy, hry, zkrátka hravé formy učení se.

Na čtení není nikdy brzy

Ideální je začít miminku číst, když je ještě u maminky v bříšku. Miminko reaguje na zvukové podněty již v prenatálním období (vnímá matčin hlas, tlukot jejího srdce,…). Maminkám se proto doporučuje, aby miminku zpívaly, mluvily na ně a četly mu. Po narození pak děťátku v takových činnostech pokračujte. Miminko neudrží pozornost ani nechápe obsah čteného, ale vnímá váš hlas, vaši přítomnost a řeč jako takovou. A takové společné chvilky posilují vzájemný vztah dítěte a rodiče. Při čtení dbejte na intonaci a barvu hlasu, ta by měla vyzařovat lásku a teplo a navodit tak u dítěte příjemné pocity.

Již dětem okolo 1 roku můžete číst a prohlížet obrázky. Zapojte všechny smysly a vtáhněte dítě do knihy. Důležité je, aby vyprávění mělo poutavou melodii a zřetelný rytmus, zkrátka aby poslouchání četby bylo příjemné pro dětská ouška i dušičku. Ukazujte prstem obrázky, pojmenujte obrázky. Veďte dítě k tomu, aby ukázalo a řeklo, co je na obrázku. Starší děti si rády vymýšlejí různé příběhy, které rozvíjí jejich fantazii.

Co číst?

Knížky vybíráme samozřejmě podle věku. Pro nejmenší děti jsou vhodné různé říkanky, básničky a rýmovačky. Mají výraznou melodii a monotónní rytmus, který pomáhá rozvíjet smysl pro jazyk a zároveň uspává. Kojenci a batolata poznávají svět kolem sebe všemi smysly, tedy je možné, že dítě bude knihu žužlat a ocumlávat, proto by měly být knihy z odolných materiálů.
Pro začátek nemusíte volit žádné hodnotné a kvalitní knihy. Dítě samo dojde k hodnotnějším knihám, až bude číst samo. Knížka rozvíjí v jakémkoliv věku a nezáleží na tom, zda je to leporelo nebo tlustý román. Mnohem důležitější je subjektivní pocit dítěte z četby, nikoliv obsah knihy. Malé děti se upnou na svou oblíbenou pohádku, kterou chtějí slyšet stále dokola. Děti milují stereotypy.

Starší děti si oblíbily krátké povídky a pohádky, také různé vymyšlené příběhy. Třeba předškoláci mají stále rádi klasické pohádky. Ovšem už u nich můžeme zařadit četbu na pokračování. Před každým dalším čtením je nutné připomenout dosavadní děj, aby se dítě v ději zorientovalo. Příběhy a pohádky vybírejme podle zájmů dítěte. Některé děti mají rády pohádky o princeznách, jiné preferují příběhy se zvířaty nebo s dětským hrdinou.

U dětí školního věku jsou prima různé napínavé příběhy s dramatickou zápletkou. U školáků jsou to dobrodružné příběhy, dětské detektivky, příběhová próza s dětským hrdinou, sci-fi, fantasy, dívčí romány. U školních dětí má velký význam vlastní objevování knížek ve veřejných knihovnách, kam by děti měly rozhodně chodit a mít možnost si knížky vybírat podle svého vkusu. Důležité je, aby děti mohly číst to, co je baví, aby se pro ně čtení stalo zábavou a ne povinností.

Zpíváme dětem

Je mylné si myslet, že malinká miminka nerozumějí hudbě. Všichni rodiče, kteří mluví se svými miminky, automaticky mění melodii svého hlasu a jakoby trochu zpívají. Má to svůj důvod. Novorozená miminka jsou melodií a vyšší intonací doslova fascinováni. Dokáží rozeznat melodie, které slyšela už v děloze. Takže pokud jim rodiče zpívali a pokračují ve zpívání stejných písniček, miminka to povětšinou pěkně zklidní. U nejmenších dětí přínos zpívání spočívá v tom, že dochází k osvojování řečových dovedností a vrůstání do kulturního dědictví vlastního národa a rodiny. To především při zpívání lidových písniček, které stejně jako pohádky posilují prožívání a zprostředkovávají moudrost platnou již od pradávna (dobro vítězí, zlo je poraženo).

Pokud dětem rodiče pustí hudbu z CD, ochuzují je o podstatnou a nenahraditelnou zkušenost. Bezchybně nazpívané a aranžované písně z CD děti odradí od vlastního zpěvu, protože tak dokonale ony nezpívají. Zato poslech živého zpěvu nebo společné zpívání s rodiči je pro dětský mozek důležité. Pokud dítě zpívá, propojuje všechny mozkové části. Zpívání aktivuje v mozku jiná centra než běžná mluvená řeč. Zpívání působí více na emoce, proto je zpěv ukolébavek pro dítě tolik uklidňující. Pokud se k tomu přidá i mírné pohupování (miminko v náručí, v šátku nebo v objetí), tak je to nádherná chvíle pro oba.

Tipy pro zpívání s dětmi

  • Zpívejte ve vyšších polohách, ty jsou vhodné pro dětský hlas. Děti se těžko přidají ke zpěvu dospělého, který zpívá příliš hlubokým hlasem. Dobré je nechat dítě, ať začne zpívat první a určí si polohu, vy se pak přidejte.
  • Uvolněte se. Nebojte se, že bude zpívat falešně. Děti nerozlišují mezi správnými a falešnými tóny. Je pro ně důležité především nadšení, s jakým se zpívá.
  • Nehodnoťte děti za zpívání. Raději řekněte, jak jste si spolu pěkně zazpívali.
  • Zpívejte často a hodně. Hlasivky jsou sval a je dobré, když se pravidelně trénují.

S přáním krásného dne
www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia