Main menu

 

Premenstruační syndrom. Strašák všech žen i mužů.

16 Srp 2019

Po ovulaci u žen začíná přicházet období, které můžeme označit jako PMS, tedy premenstruační syndrom. Je to směs nepříjemných fyzických i psychických pocitů, zapříčiněných zřejmě tím, že v období po ovulaci až do menstruace se nám zvyšuje hladina progesteronu a klesá hladina estrogenů, s touto hormonální nerovnováhou také souvisí pokles serotoninu, tedy hormonu štěstí.

A proto nám mnohdy v tomto období není příliš do smíchu, jsme přecitlivělé, nepříjemné, stíhá nás únava a podráždění, bolí nás hlava, záda a cítíme napětí v prsou a nafouklé břicho. Kdo by z tohoto všeho nebyl ve stresu? A samozřejmě také na muže nepůsobíme příliš bezstarostně. V tomto období nás vůbec nechápou a nejlépe by nás neviděli. A co hůře, my to cítíme stejně. Jak se strašákem PMS bojovat? A lze to vůbec?

Koho trápí nejvíce

Premenstruačním syndromem trpí až sedmdesát procent dívek či žen. Nejvíce však trápí ženy po porodu či ženy po třicítce. Někteří odborníci uvádí, že jím také nejvíce trpí bezdětné ženy. Ovšem celkově vzato se se syndromem aspoň jednou ve svém životě setkala či setká téměř každá žena. Symptomy samy brzy odezní většinou brzy poté, co se dostaví menstruační krvácení. Jak PMS poznáme?

Nejčastější příznaky

Mezi nejčastější příznaky patří:

  • podrážděnost a výkyvy nálad

  • úzkost, plačtivost a deprese

  • nesoustředěnost

  • bolesti hlavy

  • zvýšená citlivost a napětí v prsou

  • bolesti v podbřišku

  • pocity plnosti břicha, nadýmání, změny chuti k jídlu

  • změny libida

  • poruchy spánku

  • vyčerpanost

  • otoky kloubů.

Je vám to povědomé, nedivte se. Většinou PMS skutečně prožíváte, i když jste si myslely, že ne. Protože i dle odborníků existuje až 300 premenstruačních příznaků rozmanitého charakteru. Jejich velké množství je částečně dáno i tím, že zatím neexistuje přesná diagnóza, která by pomohla lépe odlišit premenstruační syndrom jak od normálního stavu, tak od jiných onemocnění, jako jsou například deprese či úzkostné poruchy. Někdy si můžeme PMS poplést dokonce s počínajícím těhotenstvím. Některé příznaky jsou obdobné.

Co pomáhá?

Jelikož u PMS není jednoznačně určena příčina, léčba spočívá především v prevenci a léčbě konkrétních projevů PMS. Jako prevence se doporučuje vyvážená strava zaměřená na dostatek ovoce a zeleniny a tekutin s omezením solí, cukrů, alkoholu, kofeinu a omezením nikotinu. Součástí stravy by měl být dostatek kvalitních bílkovin. Vitamin B6, E a také zvýšený příjem vápníku pomáhá některým ženám zmírnit premenstruační příznaky. Dále je vhodná přiměřená fyzická zátěž a relaxační cvičení (například jóga) a dostatek spánku. Při opravdu obtížném průběhu PMS může lékař předepsat hormonální antikoncepci.

Nejlepší a nejefektivnější léčebnou pomůckou jsou jak jinak než bylinky. Kontryhel – ryze ženská bylinka zklidňuje bolest a pocuchané nervy, je skvělý při menstruačních poruchách, upravuje nadměrné krvácení a tlumí menstruační bolesti. Zalijte dvě lžičky kontryhele dvěma deci vařící vody a nechte louhovat deset minut. Psychickou zátěž pomáhá zahnat třezalka, zbavuje stresu, úzkosti a vrací mysl k pozitivním myšlenkám. Navíc se užívá i k uvolnění křečí trávicího ústrojí, při žaludečních a střevních problémech. Proti nadýmání je dobrý kmínový čaj. Vyzkoušet můžete i homeopatika.

Hlavně se nevzdávejme a s PMS bojujme. Buďme uvolněné, cvičme, hodně pijme a omezme pití kávy. K relaxaci nám může pomoci při PMS i saunování a dlouhý spánek, před nímž si můžeme v posteli přečíst dobrou knihu nebo některý z našich článků.

Přečtěte si i další zajímavé články:

S přáním pěkného dne
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská
www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

Comments are closed.

CzechSlovakia