Main menu

 

Nedostatek železa v těhotenství

12 Kvě 2016

Na tělo každé těhotné jsou kladeny vysoké nároky. V těhotenství se zvyšuje potřeba mnoha vitamínů, stopových prvků a minerálních látek, mezi ně patří i železo. Během těhotenství se potřeba železa zvyšuje až na dvojnásobek. Pokud má žena železa nedostatek, vzniká anémie, neboli chudokrevnost, která se projevuje únavou, slabostí apod. Jak doplnit železo a které potraviny do jídelníčku zařadit?

pregnant-1088240_1920

Železo a jeho nedostatek během těhotenství

Stopové prvky, mezi které patří i železo, jsou důležité pro zdravý růst miminka. Železo se podílí na tvorbě hemoglobinu, ten zajišťuje dopravu kyslíku po celém těle. Během těhotenství u ženy dochází ke zvětšení krevního oběhu, miminko si vytváří zásoby železa pro prvních pár měsíců svého života a tělo ženy by si mělo vytvořit dostatečné zásoby také, aby pokrylo ztrátu krve po porodu. Nedostatek železa v těhotenství zvyšuje pravděpodobnost nízké porodní váhy miminka a také předčasného porodu. Dostatečný přísun železa napomáhá i proti porodním křečím a bolestem, zlepšuje rekonvalescenci po porodu a hojení porodních poranění.

Příznaky nedostatku železa jsou únava, pocit vyčerpání, bledost, potíže s dýcháním a bušením srdce, zvýšený tep, bolest hlavy, vypadávání vlasů.

Nedostatek železa se objevuje u více než poloviny těhotných. Nejlépe je doplnit železo stravou. Také může lékař železo těhotné ženě předepsat s přesným dávkováním. Avšak pozor na vysoké dávky železa z potravinových doplňků. Mohou způsobovat zácpu, protože železo nemá přirozenou cestu ven z těla, a tak se při nadbytku ukládá v srdci a játrech, což může způsobovat jejich následné poškození. Krom toho může přijímáním železa z potravinových doplňků dojít ke zhoršení vstřebávání železa z přirozené stravy. Potom dochází k jednomu z projevů nadbytku železa, kterým je zácpa.

pregnant-518793_1920

Zdroj železa ve stravě

Vstřebatelnost železa je dána zdrojem, ze kterého pochází. Železo, které pochází z živočišných zdrojů, je lépe vstřebatelné než železo z rostlinných zdrojů. Proto jsou vhodným zdrojem železa červená masa (ale i drůbeží), vnitřnosti (játra se příliš v těhotenství nedoporučují), vaječný žloutek.

Z rostlinných zdrojů jsou vhodným zdrojem železa luštěniny (čočka, bílé fazole, cizrna), semena a ořechy (sezamová, slunečnicová, dýňová, lískové ořechy, mandle), klíčky, zelená zelenina (listová), sušené ovoce a celozrnné cereálie. Výborná je také melasa a mořské řasy. Tolik známý špenát má sice železa dost, avšak železo z něj je velmi špatně vstřebatelné.

Lepšímu vstřebávání železa napomáhá zvýšení příjmu vitamínu C. Káva a černý čaj naopak vstřebávání železa brání.

S přáním pěkného dne
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská
www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia