Main menu

 

Nechceme mít doma otesánka!

1 Dub 2016

Jak nemít doma otesánka? Odpovědí na danou otázku se dnes zabývá nejedna maminka. A proč tomu tak je? V dnešní době se hovoří o pandemii dětské obezity. Nadváha a obezita je problém, který se v současnosti týká 16% českých dětí. Děti nemají dostatek pohybu, jak tomu bývalo ještě před pár lety. A co je ještě horší? Příjem energie je podstatně vyšší, než by bylo potřeba. Ani genetika zde není na druhé koleji, avšak „pouze“ v 40% je příčinou. Čím vším tedy můžeme ovlivnit váhu svého dítěte?

newborn

Mateřské mléko

Cesta vedoucí k obezitě začíná již u první stravy kojenců. Významně nižší riziko obezity je u dětí krmených výhradně mateřským mlékem. Děti krmené MM prvních šest měsíců života mají ve věku 14-ti let o 22% nižší výskyt obezity a čím déle jsou kojeny, tím se pravděpodobnost obezity snižuje. MM má kladnější vliv na ukládání tuků a kojené děti lépe regulují příjem stravy. Kojené děti umí přestat jíst, když mají dost.

Správná životospráva

Abychom dětem ukázali správnou cestu ke zdravému životnímu stylu, musíme začít u sebe a jít dětem příkladem. Nezapomínejme tedy na sebe a snažme se žít i jíst víceméně zdravě a nedávejme dětem záminku v příkladu nás samotných ničit si zdraví třebas špatným jídelníčkem.

Pokud můžete, jezte pravidelně s dětmi. Dětem dávejte 3 hlavní jídla a k tomu dvě lehké přesnídávky (ovoce, zelenina). Důležité, také nejen pro děti, je dodržovat pitný režim, nepít slazené nápoje a bublinkové minerálky, ale upřednostnit vodu, případně neslazené čaje (ani ředěné džusy nejsou vhodné). Hlídejte, aby se děti nepřejídaly. Nerozmazlujte a ani neodměňujte je sladkostmi. Pozor na prarodiče, stanovte si na sladkosti své hranice, jde přece o život vašich dětí! Pokud to jde, zkuste se s dětmi definitivně vyhnout cukru. Dětem ale sem tam nějakou tu sladkost dopřát musíme, zkusme jim dát zdravější způsob mlsání. Nabídněte jim palačinky ze špaldové mouky s javorovým sirupem nebo sušené ovoce nebo čokoládu s vysokým podílem kakaa. Ale snažte se nevytvářet dětem závislost na sladkém. Dětem sladkosti nezakazujte a rozhodně je, jimi za každou správnou věc, jak už bylo zmíněno výše, neodměňujte a co hůře – nevydírejte, např. stylem typu: „Když si uklidíš, dostaneš čokoládu“, apod. Vštěpujte dítěti již od malička správný postoj k jídlu. Vyprávějte jim, co je zdravé, co jim pomůže a co ne. Vyhýbejte se také jídlům s množstvím soli (jídlo z fast foodů), pokud dítěti chcete nějaké nezdravé jídlo dopřát (všichni jsme byli dětmi, že), tak opravdu v co nejmenší míře, rozhodně ne často a pouze tehdy, pokud vaše dítě není již obézní.

baby-84686_640

Pohyb

Pravidelná fyzická aktivita je velká výhra, bohužel v dnešní době ne tolik oblíbená, jak nezdravé jídlo. Stačí, aby si třeba vaše dítě zaběhalo na hřišti nebo s ním choďte pravidelně na dlouhé procházky či hrát si na pískoviště apod. Stačí málo a děti si pobyt venku zamilují a už nebudou chtít jinak. Ale začněte co nejdříve, čím dříve začne chodit dítě ven, tím rychleji budete mít vyhráno a navrch nad obezitou.
Čas strávený u počítače nebo televize bude třeba organizovat! Určete si předem, na který program v televizi se bude dítě dívat nebo jak dlouho si bude hrát u počítače. Tento čas nekompromisně dodržujte. A rozhodně ho s dětmi prolínejte s časem stráveným venku. Jezděte na výlety, zkuste v nich vypěstovat lásku k sportu, určitě si v létě s nimi běžte zaplavat a v zimě zase zalyžovat. Každý pobyt venku a s ním spojený pohyb dítěte se vám dříve či později určitě vyplatí, nepodceňujte ho.

Psychika

U psychiky vše začíná i končí. Dbejte na to, aby se děti nikdy u jídla nestresovaly. Nehněvejte se na ně, pokud jí více, než chcete, spíše s nimi mluvte a vše jim pečlivě vysvětlete. Snažte se v nich s láskou objevovat úžasný svět dobrého, zdravého jídla. Nikdy je nekritizujte a snažte se jim, co se týče jídla, nic nezakazovat. Zakázané přece nejvíce chutná, tím se řídí i mnozí dospělí. A myslete na to, aby děti měly dostatek spánku, také nedostatek spánku může negativně ovlivnit psychiku dítěte. Dále mohou na psychiku dítěte (tím i na jeho stravování) kladně působit také smysluplné aktivity. Navštěvujte s dětmi například zájmové kroužky a rozvíjejte intelekt dítěte četbou, slovními hříčkami, stavebnicemi aj.

baby-390555

S přáním krásného dne

Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská

www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia