Main menu

 

Když děti nechtějí jíst maso

30 Pro 2015

Maso by v dětském jídelníčku nemělo chybět. Je nejlepším zdrojem železa, které ovlivňuje správnou krvetvorbu. Dodává dětem energii a je zdrojem hodnotných bílkovin a vitamínů skupiny B (především B12). Do dětského jídelníčku by maso mělo být zařazeno nějakou dobu po podání zeleninových příkrmů (přibližně kolem 7. měsíce). Doporučené druhy jsou netučná drůbež, králík, libové vepřové, hovězí a telecí maso. U kojenců se doporučuje jako součást každodenního jídelníčku, u dětí starších než 1 rok stačí maso 3-4x týdně. Co když dítě maso jíst nechce? Jak nahradit důležité látky, které maso obsahuje?

mother's hand feeding a young child from a red plastic spoon.

Proč dítě nejí maso?

Příčiny mohou být různé. Některým dětem může maso připadat příliš suché, tvrdé, mohou jim vadit masová vlákna. Dítěti může vadit třeba i určitá úprava masa (maso tuhé, tučné, kořeněné). Snažte se přijít na to, proč dítě maso nemá rádo.

Jestliže dítě přestalo jíst maso, anebo ho nikdy nejedlo, rodiče by měli být trpěliví. Zaměřit by se měli především na vyváženou skladbu jídelníčku, resp. toho, co dítě jí, aby dětské tělo mělo dostatek potřebných látek pro správný vývoj a růst.

Tipy na úpravu masa

Pokud dítěti vadí jíst maso, doporučuje se použít nějakou fintu a maso upravit tak, aby dítě nepoznalo, že jí maso. Buďte mazaní a rafinovaní. Co třeba maso umlet? Mleté maso je pro děti snáze přijatelné, nemusí ho tolik kousat. Nebo můžete maso použít do různých omáček, nákypů či plněných těstovin. Často dětem vadí plátek masa, ale obalované maso (řízek) mohou sníst.

Maso můžete zpracovat různými způsoby – dušení, vaření, grilování, pečení. Také smažení, ale to není pro malé děti příliš vhodné, protože maso při smažení nasákne velké množství tuku.

Pozor na dostatečné tepelné zpracování. Nedostatečně tepelně zpracované maso může vašemu dítěti přivodit silné průjmy, dokonce i salmonelózu. Pro tepelnou úpravu masa nepoužívejte mikrovlnnou troubu, ta neumí maso správně propéct. Mohlo by se stát, že je maso u kosti ještě syrové. Naopak velmi vhodný je tlakový hrnec, ve kterém se maso dostatečně uvaří a podusí, dokonce za kratší čas než v klasickém hrnci, takže si uchová více prospěšných látek.

V žádném případě nenahrazujte kvalitní čerstvé maso nezdravými uzeninami, konzervami, salámy či párky.

Čím nahradit maso?

Jestliže na vaše dítě nezabraly žádné fígle a maso prostě jíst nebude, snažte se bílkoviny, vitamíny a železo, které by dítě přijalo z masa, nahradit jinými potravinami.

V jídelníčku by neměly chybět obiloviny, především celozrnné.

Dále luštěniny (fazole, fazole mungo, čočka,…). Luštěniny obsahují množství rostlinných bílkovin, vitamínů a minerálních látek. U malých dětí jsou však hůře stravitelné, proto se pro ty menší děti doporučuje začít s loupanou čočkou a hráškem. Oblíbená je nenadýmavá červená čočka. Teprve poté zkusit klasickou čočku a fazole. Vhodné jsou též naklíčené luštěniny.

Ovoce a zelenina (rybíz, paprika, květák, kedlubna, fenykl, zelí, kiwi apod.) zas obsahují hodně železa. Pro dobré vstřebání železa je nutný i dostatečný přísun vitamínu C.

Dobrým zdrojem bílkovin jsou mléčné a zakysané výrobky, kvalitní rostlinné oleje, vejce, ořechy a semena, atd. Můžete zkusit dítěti nabídnout i náhražky, jako sojové maso, tofu, seitan, klaso, tempeh, šmakoun.

Vitamín B12 může v těle dítěte, které nejí maso, chybět. Vitamín B12 je důležitý pro správnou krvetvorbu a funkci nervového systému, také snižuje riziko vzniku srdečních chorob, zlepšuje paměť, podporuje soustředění. Kromě masa se vitamín B12 vyskytuje v mléčných výrobcích, vejcích, rýži, sójových nápojích, ale také jsou jím obohaceny snídaňové cereálie, masové náhražky a kvasnice.

Správný vývoj mozku a centrální nervové soustavy ovlivňují omega 3 mastné kyseliny. Ty se nachází v rybách (mořských i sladkovodních), ve vlašských ořeších, lněných semínkách, lněném oleji, sojových bobech, sojovém a řepkovém oleji a také v pšeničných klíčcích. Jestli dítě odmítá jíst ryby, zkuste mu podávat rybí tuk.

Mohlo by Vás také zajímat

2 comments on “Když děti nechtějí jíst maso

  1. Pingback: Když zácpa trápí naše nejmenší | Blog Mimulo

  2. Pingback: Recepty vhodné od 6. měsíce | Blog Mimulo

Napsat komentář

CzechSlovakia