Main menu

 

Jóga pro těhotné

11 Čvc 2016

Ahoj maminky,

tentokrát Vám přinášíme rozhovor s paní Mgr. Hrdličkovou o cvičení jógy v období těhotenství.

_DSC2606 - kopie

1. Pojem jóga, co vlastně jóga znamená? Historie cvičení jógy atd…

Jóga je jedním ze staroindických filozofických směrů. Nejznámější zmínky o józe pocházejí z Pataňdžaliho jóga súter (aforismů o józe). V sanskrtu (staroindický jazyk, ve kterém jsou i původní názvy jógových pozic) slovo „jóga“ znamená „spojení“. Smysl jógy lze pojmout různě, např. jako nalezení smyslu života, propojení s přírodou a ostatními bytostmi, oproštění se od falešného „já“ (ega), které nám zaslepuje mysl a brání vidět věci opravdu důležité. Jóga nám pomáhá nalézt vnitřní klid mysli, spokojenost v přítomném okamžiku (nezávisle na okolnostech a hmotných věcech), nadhled, uvolněnost. Snažíme se o konání bez očekávání ocenění a bereme zodpovědnost za svůj život do svých rukou bez hledání viníků. Bereme život tak, jak plyne, ač se někdy může zdát, že se nám zrovna nedaří. Pomůže uvědomit si, že vše má svůj důvod a možná později zjistíme, že nás nějaká negativní zkušenost posunula tím správným směrem. Meditační techniky navíc pomáhají se schopností koncentrace nezávisle na okolních vjemech, což nám může prospět i při práci a studiu.
Praxe jógových pozic je tedy pouze součástí jógové stezky, ne cíl jógy jako takový. Cvičení může zmírnit či odstranit případné tělesné neduhy, které by mohly být překážkou na naší cestě za objevováním. Praxí jógových ásán také můžeme pracovat na uvědomování si krásy přítomného okamžiku.
Jelikož jsem maminka dvou malých holčiček, aktuálně beru jako největší jógovou „výzvu“ mateřství, které denně nabízí nespočet možností pracovat na všem, co jsem výše zmiňovala.

2. Proč jste si zvolila právě tento druh cvičení?

K józe mě postupně přivedly různé mé fyzické a psychické neduhy. Nejprve mě zajímalo pouze tělesné cvičení, postupně jsem začala přicházet na to, co je vlastně smyslem jógy a začala jsem se cítit spokojeně a vyrovnaně. Za velký dar považuji možnost spojení koníčku, životního poslání a profese v jedno a jsem vděčná za to, s jakými lidmi se (nejen) díky józe potkávám. Mým snem je rozvíjet se po duchovní, duševní i tělesné stránce a vést lekce jógy třeba i v devadesáti.

3. Proč by měly jít maminky na jógu pro těhotné?

Mimo to, co je obecně smyslem jógy, je jóga v těhotenství specifická např. v tom, že může být jakýmsi rituálem, kdy máme chvilku pro sebe a miminko uvnitř, se kterým takto postupně navazujeme spojení. Můžeme se také snáz vyrovnat s různými obavami, nevyřešenými psychickými bloky a skrz procítění přítomného okamžiku si můžeme těhotenství užívat naplno. Nehledě na to, že naše psychická pohoda prospěje i miminku uvnitř, které dokáže postupně vnímat, jak se cítíme a co se děje okolo nás. Jóga může pomoci i při porodu – při prodýchávání kontrakcí a při druhé době porodní, je tedy také přípravou k porodu.
Další aspekt těhotenské jógy se týká tělesné stránky – vhodné pozice a cviky (individuálně přizpůsobené a v součinnosti s prohloubeným dechem) pomáhají předcházet a řešit různé těhotenské potíže (bolesti zad, SI skloubení, bolesti kyčlí, křečové žíly, bortící se klenba chodidla atd.). Také nás udrží v určité kondici, která se nám při porodu určitě bude hodit, a pomůže též se zotavováním poporodním.

SAM_0953

4. Co se tímto cvičením nastávající maminky naučí?

Na lekcích se učíme, jaké pozice je možné v těhotenství cvičit, které omezit a kterým se spíše vyhnout. Učíme se zapojovat hluboký stabilizační systém (vlivem rostoucího bříška a prsou se zvětšuje zakřivení páteře a mohlo by dojít k přetížení zad a dalším problémům). Pánevní dno se snažíme nejen aktivovat, ale také vědomě uvolňovat. Vysvětlujeme si, jak si pomoci od různých těhotenských potíží. Důraz dávám na nácvik správného držení těla a vnesení principů zdravého pohybu do denního života a činností. Také se připravujeme na první a druhou dobu porodní (nabírání sil a energie při nádechu a uvolnění napětí z mysli i těla při výdechu během kontrakce a mezi nimi; nácvik úlevových pozic, které využívají sílu gravitace, nechávají pánev otevřenou a usnadní tak postup porodu i porod samotný).
Učíme se také užívat si krásu přítomného okamžiku. Prohlubujeme schopnost koncentrace na jeden objekt a zklidňujeme tak věčně těkající mysl – odpočineme si od denních starostí, povinností, obav, stresu. Z lekce tak můžeme odejít vyrovnané, s novou energií, o trochu vzpřímenější a méně bolavější :).

5. Kdy je nejlepší začít cvičit?

S cvičením můžeme začít kdykoli, pokud se na to cítíme a nemáme vážné těhotenské kontraindikace. Jen si podle potřeby a aktuálního stavu upravujeme intenzitu cvičení a průběžně přizpůsobujeme pozice. V prvním trimestru cvičení může bránit únava či nevolnosti – v těle se odehrávají velké změny a neměly bychom to s fyzickou (a psychickou) zátěží přehánět. U každé ženy je to ale jiné, já jsem během obou těhotenství cvičila od začátku až do konce několikrát týdně. Nejpříjemnější bývá druhý trimestr, kdy se cítíme plné energie a relativně vyrovnané, takže je to pro zahájení cvičení nejvhodnější období. Záleží také na předchozích zkušenostech s jógou a aktuální kondici.

6. Mohou maminky cvičit v každém trimestru?

Ano, nicméně každý trimestr má svá specifika.

SAM_0944

7. Na jaké oblasti je rozděleno cvičení v jednotlivých trimestrech?

První trimestr je nejkřehčí období těhotenství, navíc se můžou objevit nevolnosti a velká únava, takže je vhodné cvičit spíše zlehka a vnímat signály, které nám tělo dává (obzvlášť kolem období zahnizďování embrya a vývoje jeho důležitých orgánů atd.). Pokud cvičíme, je třeba se příliš nepřehřívat, nepřetěžovat, omezit skoky, dopady. Když se na cvičení necítíme, můžeme provádět alespoň dechová cvičení, relaxační a meditační techniky a určitě to bude velmi přínosné.
Druhý trimestr je ke cvičení velmi vhodný, protože obvykle vnímáme příliv energie tělesné i duševní. Bříško už pomalu roste, takže je třeba omezit pozice na břiše a pozice břicho stlačující. Také nedoporučuji obrácené pozice, hluboké záklony, pozice, které příliš rozvolňují klouby (vlivem těhotenských hormonů dochází k uvolňování vazů, klouby by tak nemusely být stabilní, obzvlášť v případě hypermobility). Nepřetěžovala bych také přímý břišní sval, abychom nezvýšily míru diastázy břišních svalů. Cvičíme dle pocitů v těle, co je nepříjemné, neděláme. Pokud nás začínají pobolívat záda, klouby či křížokyčelní skloubení, pomůže věnovat se zapojování hlubokého stabilizačního systému. Zhruba od půlky druhého trimestru doporučuju omezit leh na zádech kvůli možnému syndromu dolní duté žíly (raději ležet na boku apod.).
Třetí trimestr nám může způsobit určitá omezení v pohybu, opět tedy pečlivě vnímáme, co je nám příjemné, co už ne, dbáme na správné držení těla, abychom předešly bolestem zad. Hlídáme si nestlačování bříška v pozicích a dáme důraz na plný jógový dech, relaxaci a koncentraci. Podle potřeby zkracujeme výdrže a rozsahy v pozicích, volíme více relaxačních či úlevových pozic, omezíme pozice stojné.

8. Kde Vás maminky mohou najít?

Lekce vedu v Brně-Řečkovicích v sále ZUŠ Universum. (Více o aktuálních kurzech zde: http://www.jogaeva.cz/Kurz-jogy-pro-tehotne-v-Brne.html)

9. Z kolika lekcí se obvykle skládá jeden kurz?

Z devíti.

27

10. Co s sebou nastávající maminky na cvičení potřebují?

Pohodlné oblečení, vodu, případně deku na závěrečnou relaxaci. Cvičí se naboso či v ponožkách. Neklouzavé podložky na jógu jsou v sále na půjčení.

11. V jak velké skupině žen cvičíte?

V kurzu bývá obvykle 15 – 25 těhulek.

12. Jak se k Vám maminky mohou přidat?

Přihlášení je možné např. formou emailu (efilipkova@seznam.cz), potvrdím volné místo na kurzu a zašlu údaje k platbě. Kurz o devíti lekcích stojí 1000 Kč. Nejvhodnější je navštěvovat kurz od jeho začátku, protože na prvních lekcích si vysvětlujeme základní principy těhotenské jógy. Je ale možné se přidat i po zahájení kurzu (za sníženou cenu).

_DSC2606 - kopie

13. Přispívají na cvičení pro těhotné i pojišťovny?

Ano, každá pojišťovna má trochu jiné podmínky. Některé pojišťovny přispívají na aktivity v rámci těhotenství nebo na cvičení obecně.

14. Musí nastávající maminka zkonzultovat cvičení jógy se svým ošetřujícím lékařem?

Vhodné to je, aby se vyloučily vážné kontraindikace. Je dobré informovat gynekologa o tom, že těhotenská jóga je cvičení jemné, bez skoků a přehřívání.

15. Co se Vám na Vaší práci líbí nejvíce?

Potkávat nové a příjemné lidi, ať už ty, kteří za mnou přijdou na lekce, tak ostatní, které potkávám, protože nás spojují podobné zájmy (jóga, kontaktní rodičovství, respektující výchova a vzdělávání, zdravá strava, přírodní léčba atd.). Měla jsem to štěstí spojit své koníčky s profesí a vnímám to jako své životní poslání. Dělat svou práci s láskou a nadšením bych přála i ostatním. Cítím se svobodná, intenzitu a náplň práce si určuji pouze já sama. Práci se můžu věnovat i v těhotenství, po porodu, na rodičovské dovolené. Krásné je, když něco z toho, co dělám, někoho inspiruje nebo mu pomáhá.

16. Může se stát cvičitelkou jógy každý? Jaké vzdělání je zapotřebí pro cvičitelku?

Je hlavně zapotřebí velká touha, nadšení, vytrvalost. Doporučuji nezůstat u jednoho či pouze několika školení, ale rozšiřovat si průběžně obzory na dalších workshopech, z každého zdroje si vybrat to, co dává největší smysl. Propojuji principy z jógy (hlavně z jóga terapie), pilates, fyzioterapie obecně, vývojové kineziologie, Dornovy metody atd. Důležité je poslouchat nejen školitele, ale také sebe sama, vnést do svého studia co nejvíce praxe a pozorovat, jak která pozice (cvik/jógová technika) působí. A pak to vše ještě individuálně přizpůsobovat různým tělesným typům, věku, stavu, diagnóze.

Děkuji Vám za rozhovor
Pavla Sikorová
www.mimulo.cz

 

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia