Main menu

 

Je vegetariánství vhodné pro děti?

1 Pro 2016

V současnosti mnoho lidí ze svého jídelníčku vylučuje maso a stává se vegetariány. Většinou z důvodů zdravotních, ekonomických, ekologických či morálních. Rodiče, kteří se stravují vegetariánsky, pak mohou chtít pro své děti taktéž vegetariánský jídelníček. Jsou často vystaveni tlaku svého okolí a dětského lékaře. Mnoho pediatrů je přesvědčeno, že dítě, které nejí maso, je výživově ochuzeno o mnoho důležitých látek. Ovšem nelze říci, že vegetariánská strava je pro dítě zcela nevhodná. Pro dítě, které se stravuje vegetariánsky, je důležité sestavit správný jídelníček, aby jeho složení bylo pestré a dětské tělo bylo zásobeno potřebnými látkami. Ve stravě dětí, které mají žít bez masa, je potřeba hlídat, aby měly dostatečný příjem mnoha důležitých látek. Dítě musí přijímat stravu bohatou na základní živiny: bílkoviny, tuky, sacharidy.

Happy baby sitting in high chair eating carrot in a white kitchen. Healthy nutrition for kids. Bio carrot as first solid food for infant. Children eat vegetables. Little boy biting raw vegetable.

Bílkoviny

Bílkoviny se rozdělují na živočišné (maso, mléko a mléčné výrobky, vejce) a rostlinné (obiloviny, luštěniny, zelenina). Ty živočišné obsahují více esenciálních aminokyselin, které jsou nezbytně důležité pro lidský organizmus, především pro dětský organizmus, který je potřebuje pro tvorbu a obnovu tkání a zajištění některých fyziologických funkcí.

Rostlinné bílkoviny obsahují esenciálních aminokyselin méně. Proto je potřeba pečlivě rostlinné bílkoviny správně kombinovat, abychom zajistili přísun všech esenciálních aminokyselin v potřebné míře. Jestliže mají děti dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a luštěnin, jsou zdravější a štíhlejší. V dospělosti pak lépe udržují svou tělesnou hmotnost, nemívají potíže s pletí, alergiemi a poruchami trávení. Navíc může vegetariánská strava vést k oddálení nástupu menstruace u dívek, což se spojuje se snížením rizika rakoviny prsu.

Rostlinné bílkoviny jsou stejně hodnotné jako živočišné, ale na rozdíl od nich při jejich využití v těle nevznikají toxické odpadní látky. Tělo je netráví tak dlouho a má víc energie. Nezbytné je mít dostatek omega tří mastných kyselin, vápníku a vitamínu B12.

Železo

Pro dítě je správný přísun železa velmi důležitý (stejně jako příjem všech dalších živin). Při nízkém nebo vysokém příjmu železa se mohou objevit zdravotní problémy. Má-li dítě železa ve stravě nedostatek, může onemocnět chudokrevností z jeho nedostatku. Naopak vysoký příjem železa způsobuje riziko cévní aterosklerozy. Chudokrevnost z nedostatku železa je u dětí docela častý zdravotní problém. Vyskytuje se však i mezi vegetariány i nevegetariány.

Využitelnost železa z rostlinných zdrojů je nižší než vstřebatelnost železa z živočišných zdrojů. Vstřebání železa znesnadňuje vápník, proto by potraviny, které obsahují vápník, a potraviny obsahující železo měly být podávány odděleně.

Bohatým zdrojem rostlinného původu jsou borůvky, listová zelenina, čočka (pro děti vhodná červená čočka).

Vitamin B12

Nedostatek vitamínu B12 je pro děti nebezpečný (stejně tak i pro těhotné a kojící matky). Odborníci tvrdí, že jediným spolehlivým zdrojem tohoto vitamínu jsou potravinové doplňky a obohacené potraviny.

Omega-3 mastné kyseliny

Pro správný rozvoj mozku dítěte jsou omega-3 mastné kyseliny nepostradatelné. Nacházejí se zejména v tucích živočišného původu (hlavně v rybách). Omega-3 může být v těle syntetizována také z kyseliny linolenové, která se nachází třeba ve lněném, sezamovém, řepkovém a sójovém oleji nebo v oleji z vlašských ořechů. Její vytvoření ale znesnadňuje jiná kyseliny – linolová, která je obsažena v jiných olejích – slunečnicovém, kukuřičném, sójovém. Vegetariánům se proto doporučuje konzumace sójového oleje, který má nižší obsah kyseliny linolové než ostatní oleje.

Vápník

Vápník by mohl chybět ve stravě, kde chybí mléko a mléčné výrobky, a také v jídelníčku s velkým podílem zeleniny s vysokým obsahem šťavelanů (špenát, rebarbora, mangold). Bohatým zdrojem vápníku jsou luštěniny a produkty z luštěnin. Dobrým zdrojem vápníku je též kapusta, brokolice, zelí, pomeranče, mandle, karob (svatojánský chléb), melasa, mák.

Výhody vegetariánství

Dítě má menší přísun tuků a cholesterolu, lépe udržuje tělesnou hmotnost v dospělosti
Konzumace ovoce a zeleniny ve větší míře zajistí dostatek vitamínů, minerálních látek, stopových prvků a vlákniny.
Další výhodou vegetariánské stravy je to, že snižuje riziko vzniku řady onemocnění (srdeční infarkt, cévní mozkové příhody, žlučové kameny, rakoviny). Tyto nemoci sice děti většinou nepostihují, ale vhodnými stravovacími návyky jim lze předcházet již od dětského věku.
Nespornými výhodami jsou též výhody etické (princip nezabíjení zvířat), ekologické (rostlinná výroba je šetrnější k životnímu prostředí než produkce živočišná), ekonomické (rostlinné potraviny jsou levnější než živočišné), sociologické (kdyby bohaté země konzumovaly více rostlinných potravin, umožnilo by to uvolnění prostředků k nasycení hladovějících lidí v rozvojových zemích…).

Nevýhody vegetariánství

Nedostatek vitamínu B12, který se vyskytuje jen v živočišné stravě. Také častý nedostatek železa, zinku a dalších látek ve stravě.

Závěrem

V dnešní době jsou některé matky schopné dát ročnímu dítěti sušenky, uzeniny a jiné průmyslově vyráběné potraviny. Nikdo na to neřekne ani půl slova. Zato rodiče, kteří se živí uvědoměle bez masa, svému dítěti hlídají jídelníček, který je plný ovoce, zeleniny, luštěnin,… jsou pranýřováni a stále musí obhajovat své rozhodnutí o vegetariánském jídelníčku.

S přáním krásného dne
www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia