Main menu

 

Jaké potraviny bychom v těhotenství jíst neměly

4 Led 2018

Říká se, že v těhotenství máme jíst za dva. Za dob našich babiček to bylo známé pravidlo těhotných a ještě dnes mnohé z našich maminek nám to v našem jiném stavu kladou na srdce. Ale opak je pravdou. Určitě bychom měly jíst ode všeho trochu, ale s ničím se to nemá, jak je již známo, přehánět.

Tedy úsloví „všeho moc škodí“ platí i v těhotenství. Pokud přibere hodně, můžeme si být jisté, že nám vždycky pár kilo po porodu zůstane. A věřte nebo ne, shazují se těžce. I když bychom v graviditě neměly vynechávat žádné jídlo, jelikož příjem všech živin a vitamínů, je v tomto období pro nás i pro náš plod velmi důležitý, tak i přesto musíme být na pozoru před některými potravinami. Často si však tělo řekne samo. Někdy však musíme být opatrné.

Mezi nevhodné potraviny konzumované během těhotenství patří hlavně mořské plody s nebezpečně vysokým obsahem rtuti, některá masa a mastné výrobky, nekvalitně upravená vajíčka (syrová, nedovařená), sýry – hlavně ty zrající a také některé druhy bylinek.

Grep ani tonik

Některé zdroje mohou za nevhodné potraviny uvádět i určité druhy ovoce, mezi které patří například grep. Ten obsahuje vedle velkého množství přínosného vitamínu C i chinin, díky kterému je chuť grepu nahořklá. Chinin je ale tou látkou, která není v těhotenství doporučována ke konzumaci. Jeho konzumace totiž může ohrozit plod a to tak, že ho poškodí. Chinin je navíc obsažen i v toniku, takže i tento nápoj by měla těhotná žena omezit. V každém případě ale platí, že každá potravina, a to v omezeném množství, nemůže těhotenství jakkoliv ohrozit. Vždy se ale těhotná žena může o tom, co nejíst v těhotenství, poradit se svým ošetřujícím lékařem.

Plísňové sýry

Během těhotenství by se měly ženy vyvarovat některým sýrům, které mohou zapříčinit vznik různých baktérií, např. listerie, které mohou ohrozit plod. V případě, že žena onemocní listeriózou, zpravidla se u ní objeví příznaky podobné chřipce. Listerióza může způsobit vážné zdravotní problémy, které mohou vést až k potratu.

Plísňových sýrů by se neměly ženy během těhotenství bát, ale jejich denní příjem by neměl být vyšší než 150g denně. Zvýšená konzumace sýrů s plísní je pro ženu nebezpečná, protože tyto sýry mohou produkovat jedy (mykotoxiny), které jsou pro plod velice nebezpečné. Například bychom se také měly vyhnout hermelínu a nivě. Tyto sýry podporují vznik mykóz a kvasinek, které mohou zapříčinit nepříjemné intimní problémy.

Mořské plody s obsahem rtuti

I když jsou ryby a mořské plody výborným zdrojem bílkovin a omega-3 mastných kyselin, některým rybám by se měly těhotné ženy vyhnout. Mezi nevhodné ryby nebo mořské plody řadíme takové, které mají v sobě nebezpečně vysoký podíl rtuti, která by mohla poškodit nervový systém dítěte. Podíl rtuti se pozná podle velikosti a stáří ryby – čím starší a větší ryba, tím větší pravděpodobnost výskytu většího množství rtuti. Nevhodnými rybami a mořskými plody jsou především: mečoun, žralok, makrely, nadměrná konzumace tuňáka, syrové nebo nedostatečně upravené ryby, korýši a mořské plody (sushi, ústřice, škeble, mušle).

Maso a masné výrobky, vajíčka

Veškeré maso by mělo být před jídlem řádně uvařeno. Graviditu bychom si neměly kazit konzumací párků, hamburgerů či plněných baget prodávaných ve fast foodech nebo na benzínových pumpách, které mohou být nedovařené a mohou způsobit listeriózu. Pozor bychom si měly dát také na grilované maso nebo na hotové pokrmy, které se ohřívají v mikrovlnné troubě, protože jídlo nemusí být dostatečně propečené. Z důvodu vzniku možné listerie by se ženy měly vyhnout také paštikám a masovým pomazánkám.

Játra mohou být pro plod nebezpečná z důvodu vysokého podílu vitamínu A. Ostatní vnitřnosti mohou ženy jíst, ale maso musí být dostatečně dlouho vařeno, aby neobsahovalo krvavé kousky nebo nepouštělo šťávu.

Vajíčka by měla být dostatečně uvařená, aby byl žloutek i bílek tvrdý a vajíčka nebyla syrová. Syrová vejce mohou způsobit salmonelu. Vyhnout by se ženy měly potravinám vyrobených ze syrových vajec – vaječný koňak, syrové neupečené těsto, tatarská omáčka, vaječná pěna nebo domácí zmrzlina, Caesar salát se zálivkou apod.

Bylinky a koření

Některé bylinky mohou svým účinkem ovlivnit vývoj dítěte, tvorbu mateřského mléka nebo při užití některých druhů může dojít ke kontrakcím. Chce-li žena pít v těhotenství bylinné čaje, měla by se zaměřit na ty, které jsou vhodné pro těhotné nebo kojící ženy. Složení těchto čajů je pro gravidní ženy bezpečné a nehrozí jí ani nenarozenému dítěti žádné riziko. A pozor na koření! Mezi nevhodná koření patří:

  • šafrán způsobuje kontrakce a možné krvácení
  • pelyněk může při větším množství vyvolat potrat
  • rozmarýn může vyvolat potrat
  • petržel – vysoká konzumace může způsobit potrat
  • muškátový oříšek, skořice, pepř, máta, routa vonná, kari a celer – mohou způsobit potrat

Užívání těchto koření není pro těhotnou ženu nebezpečné, pokud je užívá v běžném a rozumném množství. K dochucování pokrmů je možné zvolit pažitku, kopr, natě z kořenové zeleniny nebo citrusovou šťávu. Pro těhotnou ženu tedy není ani nebezpečné udělat si zeleninovou polévku s petrželí a celerem, jen musí dodržet vhodný poměr zeleniny a koření.

Slané pokrmy

Výrazně omezit bychom měly solení jídel. Sůl je v kuchyni díky obsahu sodíku a chlóru nezbytná, ale její denní obsah by měl být jen 5 g na osobu. Vlastností sodíku je, že zadržuje vodu v těle a u těhotných žen je to o to více nevhodné, neboť se pak můžeme více potýkat s otoky.

Nevhodné nápoje

A samozřejmě si také dávejme pozor na to, co pijeme. Měly bychom přestat pít alkohol, Coca-Colu, tonik a bylinkové čaje pro ženu v těhotenství nevhodné. Omezit bychom měly kávu a svařené víno, které může vyvolat kontrakce.

Někdy tělo napoví samo, co se nemá jíst. Spoustě žen v těhotenství právě přestanou chutnat plísňové sýry, někomu nevoní ani ryby, jiné přestanou pít kávu i černý čaj.

Co nechutná v těhotenství vám?

S přáním krásného dne
www.mimulo.cz
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská

Zdroj: http://vyziva-tehotnych.webnode.cz/ a https://www.modrykonik.cz/

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia