Main menu

 

Jak se ochránit před virózami?

8 Říj 2015

Podzim již klepe na dveře a z letošního opravdu horkého léta tu máme září. Léto ještě doznívá, ale podzimní počasí na sebe nedá dlouho čekat. Brzy bude chladno a sychravo a naše tělo není na tuto změnu dostatečně připravené. Právě proto pak podléháme různým virózám a nachlazením.

Když je člověk v harmonii a kondici, může se mu podzimní viróza vyhnout. Neplatí to však pro každého. Imunitní systém dostává na podzim zabrat. A oslabený organismus lehce podlehne bacilům a virům. V tomto období je proto potřeba dát tělo do pohody a harmonie a dbát na prevenci. Na rozdíl od chřipky neprobíhají virózy v epidemiích, ale postihují organismus, když je oslabený.

Virová onemocnění jsou způsobena viry a nemá smysl proti nim nasazovat antibiotika, protože na ně nepůsobí. Použití antibiotik je vhodné pouze tehdy, pokud jde o bakteriální onemocnění, nebo pokud se bakteriální a virové onemocnění „spojí“.

Lying woman in scarf having high fever

Nejdůležitější je prevence

Pokud se chcete vyhnout častým virózám a infekcím, je nutné se o své tělo dobře starat.

Hygiena

Důležité je dodržovat základní hygienická pravidla – mytí rukou, zakrývat si ústa při kýchání, vyhýbat se místům plných lidí. Při kýchání a kašli si chraňte ústa a nos kvůli rozšiřování kapénkové infekce. Dobré je používat jednorázové papírové kapesníky.

Více než vakcíny a lékařská péče je účinná prevence. Virózy a nachlazení způsobují viry, kterých je na 200 druhů. Tyto viry přežívají na klikách dveří, madlech dopravních prostředků, na klávesnici u počítače i na školních lavicích. Proto je velmi důležité mýt si ruce za použití mýdla a teplé vody. Děti by měly používat vlastní ručníček a neujídat kamarádům nakousané svačiny.

Kouření a alkohol

Pokud se chcete udržet v dobré kondici, zapomeňte na kouření a přemíru alkoholu. Kouření snižuje slizniční imunitu, protože nabourává ochranné funkce sliznice a snižuje hladinu vitamínu C. A nadbytek alkoholu vyčerpává organismus a oslabuje jeho imunitu.

Otužování

Vhodné je otužování. Sprchováním chladnější vodou uděláte pro své tělo hodně. Ani otužování není žádná věda. Ze začátku uberte nějakou vrstvu oblečení, než se půjdete umývat. Poté snižte teplotu vody, kterou se budete mýt. Nebuďte tak úzkostliví, když dítko vyběhne na chvilku ven neoblečené, jen v domácím oblečení. I toto je forma otužování. Součástí otužování je i snížení teploty v bytě. V místnosti by přes den mělo být kolem 20-22 stupňů. Na spaní stačí 18 stupňů.

Sauna

I návštěva sauny je preventivním krokem proti virózám. Třeba ve skandinávských zemích chodí do sauny rodiče s dětmi od narození. U nás se doporučuje později, asi od tří let, kdy umí dítě vyjádřit své pocity a je schopné zvládat horko. Po saunování je potřeba zbavit tělo potu a pak teprve ochladit. Doporučuje se sprchovat vlažnou vodou od nohou nahoru. Ochlazování nemusí být jenom studený bazén, ale třeba i pobyt na studeném vzduchu.

Vitamíny

Příjem vitamínů můžete zvýšit dostatkem ovoce a zeleniny. Obzvlášť důležitý je vitamín C, který je obsažen v citrusových plodech. Vitamín C je jeden z hlavních antioxidantů a podporuje přirozenou obranyschopnost těla. Aby imunitní systém pracoval správně je důležité mít dostatek dalších vitamínů (A,D,E, a prvků selen, zinek, hořčík).

Pijte hlavně teplé nápoje. Výborným pomocníkem jsou bylinkové čaje. Např.šípkový pro vysoký obsah vitamínu C.

Spánek a odpočinek

Také si dopřejte dostatek spánku, ať může tělo regenerovat. Při nedostatku spánku není organismus schopen bojovat s případným nachlazením či virózou. Aby imunitní systém fungoval, musí být tělo odpočaté.

Odpočívat se dá i aktivně, a proto dalším krokem prevence je častý pobyt na čerstvém vzduchu.

Mohlo by Vás také zajímat

One comment on “Jak se ochránit před virózami?

  1. Pingback: Jedináček, ano či ne? | Blog Mimulo

Napsat komentář

CzechSlovakia