Main menu

 

Jak posilovat dětskou imunitu v zimě

6 Lis 2015

Rizikovým obdobím z hlediska imunity je nástup zimy. Ač máme teprve podzim, chladné dny se již objevily a právě v chladném, vlhkém, sychravém počasí, kdy se střídají teploty, se objevují první rýmy, kašle a nachlazení. Dítě může chytnout nějakého „bacila“ a jeho imunitní systém s ním může bojovat klidně až do jara. Dobře fungující imunitní systém je u zdravých dětí velmi výkonný a dokáže dětský organismus chránit před nebezpečnými viry. Imunitní systém je třeba podporovat. Co můžete udělat pro posílení imunity vašeho dítěte? Držte se následujících zásad.

Adorable Boy ready for Christmas

Strava

Imunita je ovlivňována stravou. Dětský organismus pro svůj růst, ale i pro správnou funkci imunitního systému, potřebuje všechny důležité živiny. Základem by mělo být zdravé stravování po celý rok. V zimě a v období chřipkových epidemií je dobré zvýšit podíl čerstvé zeleniny a ovoce ve stravě pro vysoký obsah vitamínů. Do jídelníčku dětí byste měli zařadit i potraviny bohaté na minerály, především zinek a selen, které se podílejí na správné funkci orgánů a posilují dětskou imunitu. Selen obsahuje např.česnek, cibule, rajčata, brokolice, tuňák, játra a ledvinky, mořské plody, obilné klíčky. Zinek obsahují dýňová semínka, vejce, obilné klíčky, maso, pivovarské kvasnice. Imunitu podporují i kysané mléčné výrobky, jogurty, kefíry, acidofilní mléka. Podporují správnou střevní mikroflóru, a tím přirozené bakteriální bariéry v organismu. Další důležitou složkou stravy je vláknina. Naopak omezit by děti měly sladkosti, jídla z fastfoodů.

Pokud jsou děti ještě kojené, kojte je dál. Mateřské mléko obsahuje protilátky zvyšující dětskou obranyschopnost. Kojením tak dítě chráníte před různými infekcemi, alergiemi, průjmem, zápalem plic, infekcí močových cest i meningitidou.

Spánek

Kvalitní a dlouhý spánek posiluje dětskou imunitu. Při nedostatku spánku jsou děti náchylnější k infekcím. Děti mohou být při nedostatku spánku podrážděné, náladové, paradoxně mohou trpět i nespavostí a také zvýšenou nemocností. Čím je dítě mladší, tím více spánku potřebuje. Děti by měly chodit spát do dobře vyvětrané místnosti, která není přetopena.

Pohyb

Důležitým krokem pro posílení imunity je pravidelný pohyb. V létě mají děti pohybu většinou dost, ale s chladnějšími dny, kdy tráví víc času uvnitř, dochází k útlumu sportovních aktivit. Pokud chcete, aby se dítě hýbalo a sportovalo, jděte mu příkladem a do sportovních aktivit se zapojte celá rodina. Je zdravé se alespoň jednou denně zapotit a zadýchat. Děti si často vystačí se svými aktivitami, kdy různě pobíhají, hopsají, tančí a hrají různé dětské hry.

Ještě lepší bude pohyb na čerstvém vzduchu. Čerstvý zimní vzduch podporuje prokrvení sliznic dýchacích cest, očí a uší.

Hygiena

Dohlédněte na důsledné dodržování hygienických návyků dětí. Důležité je časté mytí rukou, před jídlem, při příchodu domů apod. Je to sice jednoduché, ale účinné. Na rukou se drží viry, které teplá voda a mýdlo odstraní.

Doporučuje se také po nemoci měnit zubní kartáček. Pokud je dítě nemocné, doporučuje se kartáčky ostatních členů rodiny zakrýt kryty na kartáčky.

Pozor na pasivní kouření. Cigaretový kouř, který dítě vdechuje, dráždí dýchací cesty, zabíjí buňky v těle. Děti jsou mnohem náchylnější na škodlivé účinky pasivního kouření, protože dýchají rychleji. Pasivní kouření přispívá ke vzniku bronchitidy, ušních infekcí a astmatu.

Towel baby

Otužování

Otužování dětí je dalším velmi účinným krokem pro posílení imunity. Otužování není jen sprchování se studenou vodou. Ale i snížení teploty v bytě. Nemělo by se přetápět (teplota v místnosti přes den by měla být cca 22 stupňů) a na noc topení vypnout. Postupné snižování teploty vody ve vaně při koupání dětí. Ven by dítě nemělo chodit nabalené. Otužovat se mají děti postupně, nikoliv šokem.

Součástí otužování je i saunování dětí. Saunování uvolňuje a pročišťuje dýchací cesty, zvyšuje počet buněk, které umí likvidovat bakterie a viry. Saunováním se děti dokáží zklidnit, zlepší se jim srdeční činnost, chuť k jídlu.

Aromaterapie

Éterické oleje do aromalamp obsahují látky, které posilují obranyschopnost organismu. Působí antibakteriálně a protivirově. Pokud vybíráte olej, hlídejte, aby bylo na etiketě uvedeno, že je olej 100% přírodní. Doporučují se silice z levandule, smrku, borovice, čajovníku (tea tree), myrty, tymiánu, eukalyptu. Při používání aromalampy stačí jen tři až čtyři kapky éterického oleje do malého množství vody. Pozor, lampu umístěte na bezpečné místo, poté provoní celý byt.

Mohlo by Vás také zajímat

One comment on “Jak posilovat dětskou imunitu v zimě

  1. Pingback: Opary u dětí | Blog Mimulo

Napsat komentář

CzechSlovakia