Main menu

 

Jak na podzim podpořit dětem imunitu

18 Říj 2018

Na podzim je počasí skutečně nevyzpytatelné, a tím tak trochu zkouší i naši imunitu. A nejhorší je to u našich dětí, zvláště s příchodem nového školního roku. Děti se s nástupem do vzdělávacích zařízení setkávají opět se svými kamarády, ale také se spoustou bacilů, kterým se přes léto úspěšně vyhýbaly. Právě v tomto období, a než přijde zima, musíme tak trochu pomoci imunitnímu systému našich dětí.

Jak?

Dodáváme vitamíny

Pro děti jsou minerály a vitamíny velmi důležitou součástí jejich imunitního systému, proto jim je musíme denně servírovat. Přes léto určitě nejlépe v pestré stravě, bohaté na ovoce a zeleninu, ale ještě před nástupem do školek a škol je lepší dodávat jim vitamíny i přes vitamínové doplňky stravy, aby pak tělo lépe zvládalo nápor bacilů, které přichází s podzimem. Nejlépe ve formě tablet či žvýkacích bonbónů.

Probitotika

Lékaři na základě studií z posledních let doporučují zejména preventivní užívání probiotik. Ze stopových prvků jsou nejdůležitější měď, selen a zinek: vyskytují se i v ovoci, bohužel však ne tom skleníkovém. Pokud je vaše dítě nemocné co chvíli, je třeba to probrat s lékařem a nechat si případně na posílení jeho imunity předepsat právě třeba i probiotika.

Spoustu vitamínu „B“

Mnoho lidí věří tomu, že stačí užívat vitamin C a zimní nachlazení se jim nebo jejich dětem vyhnou. Jenže užívání „céčka“ má smysl zejména tehdy, když už dítě smrká a kašle. Do té doby je coby prevence zřejmě mnohem důležitější třeba „béčko“. „V odborné literatuře se objevují důkazy o nezbytnosti vyššího příjmu B-komplexu, protože ke spuštění imunitních reakcí v organismu jsou zřejmě nejdůležitější koenzymy pocházející z vitaminů B.

Lékaři jsou toho názoru, že se tyto specifické látky nacházejí i v různých léčivých rostlinách, například v rakytníku, lípě, jitroceli, podbělu nebo tužebníku, které tak mohou chránit před nemocí a při nemoci urychlit uzdravení. Pokud jde o „céčko“, zapomeňte na to, že jeho hlavním zdrojem jsou citrusové plody, protože mnohem více ho najdete v plodech, jako jsou šípky, černý rybíz, červené papriky, v nati petržele, brokolici, růžičkové kapustě, jahodách a kiwi. A pozor, také sem patří brambory. Bohužel se vitamin C ničí teplem, tedy vařením.

Pozor na rýmu

Rýma je sice banální, ale může s sebou přinášet komplikace v podobě zánětu dutin, dýchacích cest a zánětu středního ucha. Proto se snažte zbavit se i jí, ne vždy se totiž dá spolehnout na to, že zmizí sama.

Když udeří rýma, zkuste místo kapek z lékárny nebo úporného smrkání čistit nos pomocí slané vody. Pomůže i inhalace horké páry, pokud to dítě zvládne. Pokud ne, otok sliznic pomůže snížit i horká lázeň, do které stačí dítěti namočit ruce. V každém případě je třeba hodně pít: dostatek tekutin také pomůže ke zředění hlenu, a to jak při kašli, tak při rýmě. A dostatečně odpočívat už od začátku nachlazení. Dva dny v klidu pomohou tělu lépe zvládnout nákazu, a ta pak nemusí přejít v něco vážnějšího.

Zdravý pohyb

A nezapomeňte se s dětmi hýbat. I na podzim se můžete proběhnout mezi listy, pouštět s dětmi draka či si vyčistit hlavu na výletě na kole. Nejlepší je děti neustále vodit ven, ať se otužují a prokysličují svůj mozek. Zdravý pohyb na vzduchu bude prospěšný nejen pro imunitu dětí, ale také pro psychickou pohodu samotných rodičů.

Přečtěte si i další zajímavé články:

S přáním pěkného dne
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská
www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia