Main menu

 

Jak na jarní únavu (nejen) u dětí?

16 Dub 2015

„Po zimním spánku přecházím rovnou do jarní únavy“, pobavil mě svým prohlášením dnes jeden známý. Ano, a je to tady jako každý rok. Kdo by neznal ten pocit tzv. jarní únavy? Co to vlastně je a jak s ní bojovat či jak jí předejít?

Jak se jarní únava projevuje?

Jsme vyčerpaní, unavení, schází nám elán a dobrá nálada. Jde o pocit fyzického i psychického vyčerpání, který se projevuje začátkem jara nejen u dospělých, ale i u dětí. Často bývá také spojováno s přechodem ze zimního na letní čas. Jakoby nám ta jedna hodina stále chyběla.

Yawning Baby Boy Wearing a Puppy Dog Costume

Co nám vlastně chybí a proč se cítíme na jaře unaveni?

Naše tělo prožilo několik měsíců téměř bez slunečního svitu. Den byl krátký, noc dlouhá, sluníčka jsme si během podzimu a zimy moc neužili. Přes zimu jsme nekonzumovali tolik ovoce a zeleniny a trpíme tedy nedostatkem vitamínů a minerálů.

Jak s jarní únavou bojovat?

S pocitem jarní únavy většina z nás jistě nevyrazí pro radu k lékaři, ale snaží se s ní bojovat sama. Čím tedy můžeme sami přispět k zmírnění pocitu vyčerpanosti:

  • Zásobte tělo dostatkem vitamínů – konzumujte je nejlépe ve formě čerstvé zeleniny a ovoce. Chybí nám zejména vitamíny C, A, B, dále stopové prvky jako selen, zinek, koenzym Q10.
  • Celkově se doporučuje odlehčit jídelníček a zařadit do něj kromě ovoce a zeleniny také potraviny obsahující vitamín D – ryby, rybí tuk, vejce, játra. Vitamín D se vytváří v našem těle působením slunečního záření, tělo z něj dokáže získat až 80% potřebné denní dávky, ale v období, kdy nemáme dostatečný přísun sluníčka, je dobré doplňovat vitamín D ve stravě.
  • U dospělých se doporučují také různé formy jarní detoxikace organismu
  • Vyzkoušejte některé „jarní bomby“ – například mladé kopřivy, ze kterých lze udělat nejen čaj, ale také výborný salát či špenát
  • Pijte dostatek tekutin – ideální je čistá voda či ovocné, zelené a bylinkové čaje.
  • Odpočívejte, dopřávejte si dostatek spánku.
  • Choďte ven. Sportujte. Sluníčko a pohyb na čerstvém vzduchu vám dodá elán a zlepší náladu. Sport rozproudí krev a zbavuje vaše tělo stresu a škodlivin.
  • Dělejte něco, co vás baví, co vám zlepší náladu. Věnujte se svým koníčkům. Optimismus a pozitivní myšlení jsou v boji s únavou těmi nejlepšími pomocníky.
  • Zkuste se otužovat. Otužování může velice dobře působit proti jarní únavě. Nikdy ale nezačínejte ledovou vodou. S otužování postupujte pomalu a to platí jak pro děti, tak pro dospělé.

Pokud vaše únava dlouhodobě přetrvává, nebojte se poradit se s odborníkem a předejít tak možným závažnějším problémům.

A jak Vy bojujete s jarní únavou? Máte nějaký tip?

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia