Main menu

 

Ideální svačinka pro batole?

21 Dub 2016

Aby měly děti po celý den dostatek energie, musí pravidelně přijímat kvalitní a zdravé potraviny. Mezi snídaní, obědem a večeří by měly být také svačiny. Pokud dítě nesnídá nebo snídá málo, nevhodně svačí, dochází ke kolísání hladiny cukru v krvi. Dítě je potom unavené, nesoustředěné. Pokud do takového nepodařeného jídelníčku dítě konzumuje sladkosti (čokolády, slazené nápoje, bonbóny, sušenky), hladina cukru se ještě víc rozkolísá. Vést to může k hyperaktivitě a agresivitě. Proto je velmi důležitý celodenní jídelníček dítěte. A svačinek se to týká také. Co má obsahovat správná svačinka pro batole? A čemu bychom se měli při přípravě svačinky vyhnout?

girl eating yogurt isolated on white

Pravidelné svačinky zaručují, že dítě přijme živiny a energii, kterou potřebuje. Zároveň nebude hladové. Svačinky pomáhají udržovat hladinu živin na dostatečné úrovni. Aby batolata svačila ráda, udělejte svačinku pestrou, barevnou, zábavnou. Pestrá svačinka je zabaví, batolata budou chtít jíst sama, budou samostatnější při stolování.

Co by měla svačinka obsahovat?

Svačina by měla obsahovat vyvážený poměr základních výživových prvků, vitaminů, minerálů a vlákniny.

Bílkoviny– mléko, jogurt, kefír, vejce, tvaroh a pomazánky z něj, pomazánky z luštěnin a ryb, sýr, kvalitní šunka.

Tuky – máslo, margarín, olej, smetanové jogurty, tučné sýry. Pozor na nadměrné používání másla, tučných sýrů a uzenin.

Sacharidy – Celozrnné a bílé pečivo, cereálie, ovoce a zelenina. Díky vysokému obsahu vlákniny je lépe sáhnout po celozrnném pečivu. Je to lepší zdroj energie a tělo si z něj umí brát energii postupně a déle. Na rozdíl od toho bílé pečivo obsahuje málo živin a žádnou vlákninu. Nadlouho dítě nezasytí a dodává tělu jen prázdné kalorie. Nechce-li dítě tmavé pečivo, je to především tím, že to nevidí u svých rodičů a blízkých. Děti se rády opičí a opakují to, co vidí. Malým batolatům se nedoporučuje výhradně celozrnná strava, což určitě neznamená, že bychom jim měli dávat jen bílé pečivo a koláče z bílé mouky. Pro nízkokalorickou hodnotu a velký obsah vitamínů a vlákniny je vhodná zelenina a ovoce (např. strouhaná mrkev s jablkem).

Pitný režim – je důležitou součástí zdravého stravování dětí. Doporučují se neslazené tekutiny, bylinné a ovocné čaje, voda.

Mléko – Světová zdravotnická organizace doporučuje u batolat (1-3 roky) pokračovat v kojení až do třetího roku. Pokud matka dítě nekojí, musí zajistit dostatečný a pravidelný příjem kvalitních bílkovin. Což ovšem neznamená pít stále kravské mléko, jak by si přál mlékárenský průmysl. Kvalitní bílkoviny pro batole lze získat především z kvalitního masa, luštěnin, vajec, semínek a zakysaných mléčných výrobků.

Žádné cukrovinky a sladkosti – Ke zdravému růstu a vývoji děti cukr a sladkosti nepotřebují. I když jim ho nechcete zcela odepřít, naučte je vybírat si alespoň zdravější mlsání. Ideálně ovoce, ale i müsli tyčinky bez polevy, hořká víceprocentní čokoláda, sušené ovoce, ořechy, domácí tvarohové či dřeňové zmrzliny nebo koláče.

Hlídejte množství soli – Pro batolata je zcela nevhodné nadměrné solení. Zvyšuje totiž riziko vzniku vysokého krevního tlaku, zadržuje vodu v těle, s čím souvisí problémy s ledvinami. Proto jsou nevhodné uzeniny, chipsy, křupky, solené ořechy a popcorn. Pozor i na minerální vody s vyšším obsahem sodíku.

jablko a banán

Tipy na svačinky pro batolata

  • Strouhaná mrkev s jablkem, rozinkami, kokosem.
  • Jablíčko nakrájené na měsíčky a k tomu hrst mandlí.
  • Bílý kvalitní jogurt s nastrouhaným jablkem, oslazený jablečným sirupem.
  • Jablečné nebo jiné ovocné pyré, spolu s celozrnnými cereáliemi (pokud možno vše neslazené).
  • Šlehaný tvaroh s jogurtem, ovocem, rozinkami, oříšky, semínky a skořicí.
  • Koktejl z banánu, jogurtu a mléka.
  • Celozrnný chléb nebo pečivo s lučinou nebo sýrem cottage a zeleninou (rajče, paprika, okurka).
  • Celozrnné pečivo s pomazánkou (tvarohová, špenátová, luštěninová, brokolicová,…). Vždy kvůli pestrosti a barevnosti doplněno zeleninou (rajčátka, mrkev, salát, ředkvičky, kedlubna..).
  • Ovocný salát s mandlemi nebo ořechy.
  • Sušené nepřislazované ovoce a nesolené ořechy.
  • Kaše jáhlová, rýžová či vločková s ovocem a oříšky. Oslazená obilným sladem nebo javorovým sirupem. Na omaštění trocha másla.
  • Domácí ovocný koláč nebo perník. Nejlépe z celozrnné nebo špaldové mouky. A bez použití bílého cukru.

S přáním krásného dne
www.mimulo.cz

One comment on “Ideální svačinka pro batole?

Napsat komentář

CzechSlovakia