Main menu

 

Co přesně jíst a nejíst během kojení?

5 Úno 2019

Spousta maminek se dnes rozhodne, a především chce, kojit dítě dlouho, tedy jak jen to bude možné. A jelikož mateřské mléko je skutečně špičkou ve výživě dítěte celý jeho první rok, musíme se také zajímat o to, co jíme my samotné. Jelikož vše co si dopřejeme, si v docela velké části dopřeje i dítě. Co tedy vlastně jíst a nejíst?

Nejvhodnější potraviny, existují?

Z jedné odborné studie vyplynulo, že kojícím ženám často chybí kvalitní zdroje energie, prospěšných tuků, vápníku, jódu a železa. Přestože nároky organismu na energii kojící matky jsou až o pětinu vyšší než za běžných okolností, zjistilo se, že polovina kojících matek přijímá ještě méně energie, než jsou běžná výživová doporučení pro ženy obecně. Nedostatek energie se projevuje nejen únavou samotné maminky, ale může mít i negativní vliv na produkci mateřského mléka.

Co tedy ve vašem jídelníčku nesmí chybět?

Co třeba oříšky

Oříšky nebo semínka rozhodně ano, ale zase dbejte na to, aby vaše strava byla pestrá a aby jídlo pro vás nebylo příliš těžké. Obecně jsou oříšky zdrojem nejen polynenasycených mastných kyselin, ale i řady potřebných minerálních nebo antioxidačních látek, což vaše miminko v mléčku určitě ocení i vaše tělo bude rádo.

Nezapomínejme na zeleninu

Zelenina jako hrášek, mrkev i ovoce jsou ve výživě rovněž velmi potřebné. Jsou nejen zdrojem vlákniny, která zrychluje metabolismus, ale i zdrojem vitaminů. Podle poznatků odborníků na výživu mají kojící ženy často nedostatek kyseliny listové a vitamínu B12. Vitamíny skupiny B jsou přitom důležité pro metabolické procesy dítěte, stejně jako snížení pocitu únavy u matky. Kyselina listová je především obsažena v tmavě zelené listové zelenině (špenát, kapusta, brokolice)

Rybičky

Na ryby rozhodně nezapomínejme, jsou vhodným zdrojem živočišné bílkoviny, prospěšných tuků, ale i jódu a vitaminu D. Rozhodně by to měly být mořské ryby, ať již čerstvé nebo konzervované, ale i sladkovodní ryby jsou prospěšné při kojení a vůbec pro celkovou zdravou životosprávu.

Avokádo – dejte ano zelené

Zelené tropické ovoce je bohaté na mononenasycené mastné kyseliny, díky kterým má příznivý vliv na snižování hladin cholesterolu. Avokádo je dále dobrým zdrojem vitamínů skupiny B (který kojícím ženám podle studie chybí) a vitamínu K, vitamínu C a kyseliny pantotenové.

Mléčné výrobky rovná se zdraví každý den

Mléčné výrobky rozhodně zařaďte do každodenního jídelníčku, jsou totiž dobrým zdrojem vápníku a tvorba kostry dítěte to potřebuje, radí odborníci. Řádnou porci mléčných výrobků ocení i kosti a zuby matky. Mimo jiné obsahují i malé množství vitamínu D, který také kojícím ženám často schází.

Červené maso – jedeme na červenou

V druhé a třetí třetině těhotenství se žena může žena trpět nedostatkem příjmu železa, který často přetrvává i v době kojení. Jeho nositelem a zdrojem je například červené (např. hovězí) maso, které je i zdrojem plnohodnotné bílkoviny.

A samozřejmě nezapomínejte na pitný režim, kojící žena by měla vypít dva až tři litry vody, tím pravým budou také čaje, a to především bylinkové nebo ovocné. Vyhněte se ale černým čajům či nápojům s kofeinem, mohou se dostat do mléka a způsobí miminku i vám probdělou noc.

Pro tvorbu mléka se také doporučuje zázvor, fenykl a v menší míře i česnek.

A na tyto potraviny raději nesázejte

Ale na česnek ve větší míře a ostatní pikantní jídla pozor, kvůli nim mohou některá miminka mléko odmítat. Při kojení potřebujete dostatek vitamínů, ale dejte si pozor na přehnanou konzumaci citrusových plodů a dráždivých druhů ovoce jako jahody, mohou totiž u dětí vyvolávat opruzeniny nebo kopřivku.

Kojící maminky by se měly vyhnout také nadýmavým jídlům, jako jsou luštěniny, zelí, koblihy, čerstvé pečivo apod. Jinak si pro sebe připraví malé peklo v podobě nepokojného dítěte. Je však dobré vědět, že nadýmavost u dítěte je individuální záležitost, tudíž že každé dítě reaguje jinak.

Přečtěte si i další zajímavé články:

S přáním pěkného dne
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská
www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

Napsat komentář

CzechSlovakia