Main menu

 

8 tipů, jak zvládnout těhotenské nevolnosti

10 Bře 2016

I v tak zvláštním a krásném období, jakým těhotenství bezesporu je, nás mohou trápit různé nepříjemnosti a nevolnosti, zejména nevolnost a zvracení po ránu. Na vině je tomu zvýšená hladina hormonu HCG v krvi, která dosahuje vrcholu mezi osmým a devátým týdnem těhotenství a pak se snižuje.

Některé ženy sice ani neví, že nějaké nevolnosti existují, ale jiné maminky je zase mohou mít každé ráno v rámci denního harmonogramu nebo dokonce celý den. Ať už vás nevolnost trápí jen lehce nebo se vám zdá, že vás bude zvracení provázet celým dnem, můžete se uklidnit tím, že nevolnosti aspoň ty ranní bývají záležitostí pouze prvního trimestru, poté odezní. Samozřejmě také těhotenství bývá u každé ženy individuální zkušeností, proto se může stát, že někoho mohou nevolnosti potrápit celé těhotenství.

Pregnancy and nausea

Jak si tedy od nevolností aspoň trochu odpomoci? Máme pro vás osm osvědčených rad.

  1. Jezte dobře a často

Denní jídelníček si rozdělte na menší porce, nejlépe na pět až šest porcí. Zvláště ráno si dopřejte ovoce – banány, které jsou významným zdrojem vlákniny, draslíku, vitaminu B6, ale také energie; chlazené strouhané jablko (vitamin C, vláknina, antioxidanty); meloun (bohatý na tekutiny) nebo hroznové víno – zásobárna draslíku a železa, kromě toho podporuje vylučování kyseliny močové z organismu. Zmiňované ovoce také uklidňuje žaludek (především zázračné banány), proto je vřele doporučováno i při nevolnostech.

Také se v době ranní nevolnosti snažte vyřadit z jídelníčku tuky. Z mléčných výrobků upřednostňujte kysané s obsahem do 3 % tuku, nekysané raději úplně vyřaďte a než půjdete spát, snězte něco malého a lehkého.

  1. Pitný režim

Nezapomínejte na dostatečný pitný režim. Základem je pramenitá voda. Dobrou alternativou jsou bylinné čaje (ale pozor – ne každá bylina je v těhotenství vhodná!) Sázkou na jistotu je heřmánek, který uklidňuje a napomáhá trávení. Můžete ho užívat i na relaxační koupel.

Čaj s obsahem fenyklu zklidní žaludek, dopřejte si ho po každém jídle.

Meduňka se používá při nevolnostech, zvracení, nechutenství a problémech se zažívacím systémem spojených se stresem, pomáhá při bolestech hlavy a migrénách. Má uklidňující účinky na nervovou soustavu, proto se doporučuje pít před spaním. Výborný čaj, který má také zázračné vlastnosti, je zázvorový.

  1. Sladké ráno – nevolnosti málo

Jestliže zvracíte ráno, ihned po probuzení si zkousněte něco sladkého – suchary, sušenky, sladké pečivo apod. Ovšem nezaměňujte se snídaní! Tu si dejte, jak jste zvyklá, a pokud jste ji do teď šidila, zařaďte vydatné ranní jídlo do svého denního rozvrhu.

  1. Žádné smažené

Vyřaďte ze svého jídelníčku vše smažené, tučné a kořeněné, také kávu pijte co nejméně. Zmiňované dráždí žaludek a vyvolává nucení ke zvracení.

  1. Pohoda a spánek

Nezapomeňte se v každodenním shonu zastavit a relaxovat. Alespoň část cesty z práce jděte pěšky, když přijdete domů, natáhněte se na půlhodinku a dejte si nohy nahoru. Že máte děti? Požádejte alespoň někdy o pomoc rodinu či kamarádky. Manžel vás může někdy též masírovat či hýčkat jiným způsobem – takové hlazení po celém těle působí jako balzám nejen pro duši. Při vypjatých situacích pomáhá hluboké dýchání a při pocitu na zvracení se vsedě předkloňte a hlavu dejte na chvíli mezi kolena.

Poruchy spánku trápí více než 85% těhotných žen. Potíže se spaním mohou způsobovat hormonální změny, fyzické změny v průběhu těhotenství nebo také psychika. Poruchy spánku se projevují nejčastěji nespavostí, chrápáním nebo nadměrným nočním pocením. Ohrožení matky i plodu představuje spánková apnoe, kdy dochází k zástavám dechu v průběhu spánku. Spánkové poruchy zvyšují riziko předčasného porodu a preeklampsie.

  1. Pohyb na čerstvém vzduchu

Vyhýbejte se přeplněným dopravním prostředkům či vydýchaným a zakouřeným místnostem, zaveďte pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu alespoň o víkendech. Nebojte se cvičit či plavat (existuje cvičení i plavání pro těhotné), tancujte, pokud můžete, nevolnosti budou snesitelnější.

  1. Magický zázvor

Zázvor je zaručený a úspěšný lékař, který si poradí s vašimi nevolnostmi nejen v těhotenství, ještě vám dobije energii, snižuje napětí a zvýšenou teplotu těla a má příznivé účinky na imunitní systém, zaručeně však zklidňuje žaludek. Zázvor je ale ostrý, proto jej vařte, pijte ho jako čaj, nebojte se jím přikořenit omáčku nebo si v lékárně pořiďte zázvorové lízátko a úspěch se dostaví.

  1. Homeopatika

Váš lékař vám v nejzazším případě může doporučit přípravek, který pomáhá proti ranním nevolnostem, například Cerucal či Degan. Velmi účinná a šetrná k organismu těhotné ženy jsou homeopatika. Mají schopnost stimulovat organismus k lepšímu využití vlastních obranných sil, nejsou toxická a nepředstavují tudíž pro organismus riziko nežádoucích účinků. Skvělá jsou například homeopatika – Gastrocynesine, tablety na pocit tíhy v žaludku a nadýmání.

S přáním pěkného dne
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská

www.mimulo.cz

Mohlo by Vás také zajímat

3 comments on “8 tipů, jak zvládnout těhotenské nevolnosti

  1. Pingback: Tejpování v těhotenství | Blog Mimulo

  2. Pingback: Strašák mimoděložní těhotenství | Blog Mimulo

  3. Pingback: Pálení žáhy v těhotenství | Blog Mimulo

Napsat komentář

CzechSlovakia